”Proorocul Ilie” – o povestire de necrezut despre apocalipsă, premieră la TNB

Articol de andreiabarsanbfm, 11 februarie 2025, 11:56 / actualizat: 20 februarie 2025, 13:58
Începând din 14 februarie 2025, puteți vedea un nou spectacol, la Sala Studio, Proorocul Ilie (Profetul Ilya) de Tadeusz Słobodzianek, regizat de Botond Nagy.
Este cea de-a doua montare a tânărului regizor la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, după „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vișniec, un titlu aflat în repertoriu.
Pentru Botond Nagy „Proorocul Ilie” este „un text provocator și obraznic”, „o povestire de necrezut în XIV scene” (subtitlul dat de autor), cu 14 personaje, o poveste dură, pe care regizorul o îmbracă într-o imagine axată pe lumină. „Totul este foarte comic și în același timp foarte dureros”. Botond Nagy invită cu această nouă montare la o meditație profundă și sinceră despre credință și religie. Dacă Dumnezeul dramei lui Słobodzianek a murit odată cu afirmația lui Nietzsche, totuși, El există în iubirea și umanitatea în care regizorul continuă să creadă.
Îl însoțesc în această expediție inițiatică, actorii: Richard Bovnoczki, Aylin Cadîr, Florentina Ţilea, Silviu Mircescu, Emilian Mârnea, Răzvan Oprea, Ofelia Popii, Florin Călbăjos, Lari Giorgescu, Vitalie Bichir, Mihai Calotă – nume bine-cunoscute ale scenei TNB, cărora li s-au alăturat foarte tinerii Leonard Chionac, Oana Laura Gabriela, Teo Dincă.
Din echipa de creație fac parte: Irina Moscu – Scenografia, Diana Nechit – Dramaturg, Claudiu Urse – Muzica originală și Sound design, Cristian Niculescu – Lighting design și Video design.
Regizorul a vorbit în avanpremieră despre motivul pentru care a ales acest text și despre întâlnirea cu actorii din distribuție, la Spectacol@București.ro
Lucrările lui Tadeusz Słobodzianek (regizor, dramaturg, director de teatru) sunt printre cele mai originale din dramaturgia poloneză contemporană și au fost răsplătite cu prestigioase distincții literare poloneze. Între cele mai cunoscute creații ale sale se numără tripticul de scenă constând din dramele: „Țarul Nicolae” (1985), „Profetul Ilya” (1992), și „Moartea unui profet” (2011).
„Proorocul Ilie” se bazează pe informațiile publicate de Włodzimierz Pawluczuk, sociolog și cercetător în domeniul religiei, care a descris fenomenul profetului Ilya în studiul său din 1974 centrat pe figura lui Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric, care a trăit în regiunea poloneză de nord-est Białystok, în anii ’30 – ’40. Un reportaj despre sfârșitul lumii; povestea unui grup de oameni care s-au desprins de biserica ortodoxă grecească și au încercat să-și construiască propria lume într-un mic sat părăsit de Dumnezeu.
Klimowicz, care deținea o singură carte – Biblia și tot ce știa despre lume erau informații aflate prin viu grai, s-a autoproclamat profetul biblic Ilya. El a construit o biserică ortodoxă într-o așezare numită Wierszalin, unde a fondat un Nou Ierusalim și a adunat curând un grup de adepți devotați. După ceva timp, Ilya a anunțat că sfârșitul lumii este aproape. Închinătorii săi fideli așteptau apocalipsa, dar, cum așteptarea lor părea a fi în zadar, ei au decis să ajute, grăbind cursul istoriei. Au recurs la scenariul familiar al crucificării și l-au țintuit pe profet pe cruce la fel ca pe Isus. Astfel, povestea lui Ilya devine și povestea unui grup de oameni care au dorit să schimbe lumea încercând să-și impună visele în realitate.
Dramaturgul Słobodzianek explică: Am fost interesat de această poveste pentru că, la fel ca un glob de cristal, ea oglindește toate utopiile pe care le-am locuit de-a lungul secolului al XX-lea: creștinismul, comunismul și naționalismul, amestecul între diferite culturi, națiuni, limbi și religii. Se pare că am intrat în secolul 21 cu această povară și nimic nu indică că vom putea scăpa de ea – dimpotrivă, pare să devină din ce în ce mai copleșitoare. Ilya Profetul este o piesă care explorează problemele urii rasiale și fanatismului, coșmaruri care continuă să ne bântuie în ciuda unor denunțări juste.
Primele reprezentații vor avea loc în zilele de: 14, 15, 16 (premiera oficială) februarie și 20 martie, de la ora 19.00 și pe 22 martie de la ora 12.00.
Spectacol nerecomandată tinerilor sub 18 ani.
N.R. Fotografii din repetiţii: Nikita Dembinski