Break the Fake: Înapoi la școală – cu sau fără telefon mobil?
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Articol de bucurestifm, 12 septembrie 2024, 14:49
Bine te-am regăsit la un nou sezon „Break the fake”!
Acum, că începe școala, aflăm dintr-un articol The Guardian că tot mai multe instituții de învățământ din Europa interzic telefoanele mobile în școli.
Exemple de interdicții vin din Franța, Belgia și Ungaria. Italia și Grecia au adoptat abordări mai blânde, permițând elevilor să aibă telefoanele cu ei pe parcursul zilei, dar interzicând utilizarea acestora în sălile de clasă. În 2024, și guvernul olandez a îndemnat școlile să interzică telefoanele mobile, tabletele și ceasurile inteligente pentru elevii de gimnaziu și cei din ciclul primar.
Controversa legată de utilizarea telefoanelor mobile în școli este una foarte veche. În Statele Unite, încercări de a interzice aceste dispozitive în sălile de clasă datează încă de la apariția lor în anii 1980, și se bazau pe teama că telefoanele mobile au potențialul de a distrage atenția elevilor sau de a facilita traficul de droguri. Însă în contextul tragic al atacurilor armate în școli, multe instituții americane au reevaluat importanța acestora pentru situațiile de urgență. În era telefoanelor conectate la internet și a rețelelor sociale, apar noi surse de îngrijorare legate de distragerea atenției, afectarea sănătății mintale și de sporirea posibilităților de a frauda evaluările școlare.
Un studiu care trece în revistă literatura de specialitate pe subiect a ajuns la concluzii îngrijorătoare. Cercetările demonstrează că utilizarea smartphone-urilor și a rețelelor sociale duce la creșterea disconfortului mental, a comportamentului de auto-mutilare și a tendințelor suicidare. Efectul depinde de intensitatea utilizării și sunt mai puternice în rândul fetelor. Conform aceluiași articol, rețelele sociale pot afecta percepția de sine a adolescenților și relațiile interpersonale, ducând la comparații sociale și interacțiuni negative, inclusiv cyberbullying. De asemenea, tendința crescută spre multitasking și utilizare intensivă a smarthphone-urilor conduce la privarea cronică de somn, cu toate consecințele ei asupra performanțelor școlare, capacităților cognitive și reglării emoțiilor.
Cu toate acestea, trebuie să fim conștienți că cercetările privind efectul smartphone-urilor au niște limitări metodologice inerente, iar efectele identificate în aceste studii trebuie privite mai nuanțat decât sugerează titlurile alarmiste de presă. Oamenii de știință încă studiază modul în care utilizarea smartphone-urilor ar putea afecta dezvoltarea adolescenților, atât din punct de vedere comportamental, cât și neurologic. Măsura în care aceste dispozitive digitale influențează mințile adolescenților depinde de modul în care tinerii folosesc smartphone-urile și de contextul social în care le utilizează. Familiile, medicii și profesorii trebuie să încurajeze copiii și adolescenții să reducă timpul petrecut pe smartphone și pe internet, dar este nevoie de multă empatie și un cadru în care aceștia să nu se simtă judecați pentru obiceiurile lor.
Atât pentru azi. Rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.