Asociațiile de proprietari răspund de buna funcționare a lifturilor!
Responsabilitatea bunei funcționări a lifturilor revine tot asociațiilor de proprietari! Un lift fără contract de întreținere va fi închis de ISCIR!
Articol de Mircea Apostolescu, 18 iulie 2024, 16:00
Ca și în cazul clădirilor cu risc seismic, a căror consolidare este în responsabilitatea asociațiilor de proprietari, obligația legală de a asigura funcționarea, în condiții de siguranță a lifturilor le revine, din punctul de vedere al reglementarilor legale în vigoare, deținătorilor acestora, adică asociațiilor, în calitate de proprietari ai acestora.
În acest scop, orice ascensor trebuie să aibă o firmă de întreținere, care trebuie să îl verifice, la două săptămâni, și să consemneze cele constatate, în cartea tehnică a ascensorul, care trebuie să se găsească în camera tehnică a liftului, de la ultimul etaj.
Firma de întreținere trebuie să efectueze revizii tehnice ale ascensorului, la intervale cuprinse între șase luni și doi ani, în funcție de vechimea acestuia și să depună documentele care atestă aceste revizii la Compania Națională pentru Cazane și Instalații de Ridicat (CNCIR).
Funcționarea unui ascensor, fără contract cu o firmă de întreținere, este ilegală, constituie infracțiune și se sancționează cu închisoarea de la doi la șapte ani.
„Un ascensor nu poate funcționa, în mod legal, fără să existe o persoană juridică autorizată pentru activitatea de întreținere.
Acel ascensor care nu are o astfel de persoană juridică autorizată, care să asigure acest serviciu, este considerat neautorizat.
Dacă acea firmă nu există sau ea a existat și s-a reziliat contractul, în mod automat, ascensorul acela funcționează, în mod ilegal. Deci, ascensorul acela trebuie oprit, imediat, din funcțiune.
Sau acel ascensor care n-a avut acea firmă de întreținere, practic, nici nu se poate autoriza, din punctul de vedere al legislației ISCIR.
Deci, nu e vorba că un ascensor funcționează. Ne ducem acolo și găsim că nu există firmă de întreținere. Deci, ascensorul ăla, din punctul de vedere ISCIR, este un ascensor care trebuie oprit, scos din funcțiune, dacă este găsit în funcțiune. Sau, dacă nu a avut firmă de întreținere, acel ascensor nu se poate autoriza”, a explicat Leonard Popescu, reprezentant al ISCIR.
Verificarea lifturilor este făcută de către CNCIR, iar autorizarea lor este în atribuțiile ISCIR.
Modernizarea lifturilor, o necesitate care costă „doar” 350 de euro pe apartament…
Pe de altă parte, lifturile din blocurile vechi au avut o durată normală de funcționare de 29 – 31 de ani. Dar unele dintre ele au peste 50 de ani vechime și, din această cauză, este necesară fie modernizarea, fie înlocuirea lor.
Modernizarea presupune înlocuirea unor elemente importante, precum motoarele, cablurile de tracțiune sau partea electrică, de comandă. Înlocuirea presupune înlăturarea ascensorului vechi și înlocuirea cu unul nou, în totalitate.
Costul de modernizare a unui ascensor de patru persoane al unui bloc de zece etaje s-ar ridica la 10.500 de euro, plus TVA, adică 12.500 de euro cu tot cu TVA, ceea ce ar însemna circa 350 de euro de apartament.
„Ce vreau să subliniez este necesitatea modernizării sau înlocuirii ascensoarelor (…cu o durată de viață depășită n.r.).
După cum știți, modernizarea unui ascensor implică îmbunătățirea componentelor sale existente, cu scopul de a crește performanța și siguranța, fără a schimba întreaga structură.
Aceasta poate include înlocuirea sistemului de control, a motorului, a cablurilor, a cabinei, a panoului de control, a butonierelor – și cele de cabină și cele de palier.
Înlocuirea unui ascensor implică eliminarea completă a ascensorului vechi, instalarea altuia nou.
Ce ar însemna schimbarea, modernizarea unui ascensor de patru persoane, nouă stații, adică P+8? Prețul ar fi fost, adică de schimbare de troliu, respectiv cablurile, kit-ul electric și cabina și o ușă, la palier, de 10.500 de euro plus TVA. Cu TVA, iese la 12.500. Împărțit la 36 de apartamente, cât ar fi un bloc, asta ar duce la 350 de euro pe apartament”, a calculat Cristian Vasile, reprezentant al unei firme de ascensoare.
Casarea ascensoarelor sau a componentelor vechi, o problemă pentru asociațiile de proprietari!
O mare problemă o reprezintă, însă, nu doar banii pentru finanțarea modernizării sau înlocuirii lifturilor, ci lifturile sau componentele vechi – motoare, cabluri etc.
Potrivit legislației asociațiilor de proprietari, lifturile sunt proprietate comună a tuturor proprietarilor. Adică, fiecare dintre proprietarii din bloc are un drept de proprietate comună asupra fiecărui lift și a fiecărei părți componente a acestuia.
Modernizarea sau înlocuirea lor se poate face cu acordul a două treimi dintre proprietari. Însă, casarea componentelor vechi sau a liftului înlocuit poate atrage după sine o plângere penală pentru tulburarea de posesie împotriva asociației, a președintelui și Comitetului Executiv al acesteia din partea oricăruia dintre proprietari.
„Desființarea unei părți de coproprietate se poate face numai cu acordul tuturor proprietarilor.
Ei și obține tu acordul de la Mereuță, că are draci pe el și nu vrea să semneze, din principiu, că nu mai e el președinte la asociație (…de proprietari n.r.)!
Și uite așa s-a întâmplat – când au luat caloriferele vechi ( …din spațiile comune ale blocurilor n.r.) și le-au dus, corect, la fier vechi. Le-au dat, au luat chitanță, factură, au băgat banii în contabilitatea asociației, plângere penală pentru tulburarea de posesie!
Și aici, cu toate că îți permite, cu două treimi (… din voturile proprietarilor n.r.), să faci modernizare, nu spune legea, nu clarifică nimic, ce faci cu partea veche de proprietate, în urma modernizării, apropo de casare”, a atras atenția președintele Ligii „Habitat” a Asociațiilor de Proprietari.
Declarațiile au avut loc cu prilejul unei dezbateri cu privire la folosirea în siguranță a lifturilor organizate de către Liga Asociațiilor de Proprietari „Habitat” și moderată de către președintele acesteia, Mihai Mereuță.