Primăria Capitalei va cheltui jumătate de milion de lei ca să afl de ce vin ciorile în Cișmigiu
Primăria Municipiului București va aloca suma de jumătate de milion de lei, adică circa 100 de mii de euro, pentru a afla de ce vin ciorile în Parcul Cișmigiu. Banii vor fi dați către Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement (ALPAB) care va comanda un studiu de fezabilitate cu titlul: „Ciorile din Grădina Cișmigiu /Vecini cu aripi”.
Articol de Mircea Apostolescu, 27 ianuarie 2022, 11:44 / actualizat: 28 ianuarie 2022, 13:10
În copilărie auzeam adesea o vorbă de duh care zicea că cineva „dă muștele afară din Cișmigiu”. Asta era echivalent cu „taie frunză la câini”. Și mai era o vorbă: „Ce-i lipsește chelului, tichia de mărgăritar”.
Iată că, în zilele noastre, în ciuda problemelor bugetare, în ciuda faptului că nu a plătit încă subvenția la termie pe noiembrie și decembrie anul trecut, Primăria Capitalei găsește 500 de mii de lei pentru un studiu de fezabilitate care să identifice cauzele pentru care un număr mare de ciori vin în Cișmigiu.
Ciorile vin în Cișmigiu pentru că sunt hrănite!
Desigur, tot conținutul viitorului studiu de fezabilitate poate fi rezumat în câteva propoziții de către oricine este familiar cu Cișmigiul. Păsările și animalele se adună în număr mare acolo unde găsesc hrană. Așa cum pescărușii și rațele se adună pe Dâmbovița sau pe Lacul Herăstrău, pentru că găsesc pește, ciorile vin în număr atât de mare și zăbovesc în copacii înalți ai parcului deoarece foarte multe persoane le hrănesc.
Oamenii aruncă, zilnic sau chiar de mai multe ori pe zi, pe jos sacoșe întregi de hrană – de la pâine până la grăunțe, mălai, mămăligă etc, pentru a hrăni porumbeii și vrăbiuțele, care și ele fac mizerie, în treacăt fie zis.
Numai că ciorile mai inteligente, mai mari și mai puternice, se adună în număr mare pentru a profita de masa gratuită.
O aplicație pentru nevăzători surclasată de alungarea ciorilor din Cișmigiu!
Proiectul privind alungarea ciorilor din Parcul Cișmigiu a surclasat la bugetarea participativă un proiect vizând accesibilizarea transportului public pentru nevăzători.
Astfel, Asociația Tinerilor din Educație, Sport și Sănătate a depus un proiect privind realizarea unui upgrade destinat nevăzătorilor la aplicația InfoSTB, deja existentă.
Ce ar fi urmat să facă noua aplicație…
Aplicatia ar fi urmat să aibă toate comenzile vocale, fiind destinată utilizării de către persoane cu deficiențe de vedere.
De asemenea aplicația ar fi fost una de tip dialog, toată interacțiunea aplicație-utilizator desfășurându-se vocal, doar în limba română.
Primul lucru după deschidere, aplicația s-ar fi prezentat și i-ar explicat, succint, utilizatorului care este modul de utilizare. Aceasta optiune de „autoprezentare” ar fi putut fi inhibată printr-un buton din aplicație.
Formula de autoprezentare ar fi fost: „Bună, eu sunt InfoTB, aplicatia care te ajută să mergi cu transportul in comun. Te rog să spui unde dorești să mergi, clar, folosind doar denumirea locației, cum ar fi „Piata Unirii” sau „Primăria sector 2”.
După deschidere, aplicația va întreba vocal utilizatorul, în limba română: „Unde doriți să mergeți?”
După primirea răspunsului de la utilizator, aplicatia va calcula ruta optimă și va anunța vocal utilizatorul cât trebuie să meargă până la cea mai apropiată stație și în cât timp va sosi vehiculul dorit.
Cu de 30 secunde înaintea sosirii vehiculului, aplicația va anunța utilizatorul că acesta urmează să ajungă în stație , specificând și în cât timp: „Autobuzul 104 va sosi în 30 secunde”.
În momentul sosirii vehiculului, aplicația va anunța utilizatorul că acesta a sosit in stație: „A sosit în stație autobuzul 104”
Aplicația va sesiza faptul că utilizatorul a urcat în vehicul și ii va anunța vocal acestuia câte stații are de mers și timpul estimat până la destinație :”Ai de mers 6 statii, aproximativ 23 minute”
După plecarea din penultima stație – cea ce precede destinația finală, aplicația va anunta vocal utilizatorul: ”Vei coborâ la următoarea stație în aproximativ 3 minute”.
În momentul sosirii la destinație aplicația va anunța vocal utilizatorul: ”Ai ajuns la destinație”!
Aplicația va încerca să realizeze rutarea între origine și destinație fără schimbarea mijlocului de transport; chiar dacă aceasta variantă este mai lungă sau durează mai mult.
Dacă nu se reușește rutarea fără schimbarea vehiculului, aplicația va anunța utilizatorul că, până la destinație va trebui să schimbe mijlocul de transport și îi va oferi vocal detalii succinte despre traseu.
Dacă este imperios necesară schimbarea vehiculului, aplicația va încerca cu prioritate ca al doilea vehicul să aibă stația de la care utilizatorul se urca aceeași cu ultima stație a primului vehicul utilizat.
Aplicația va avea posibilitatea de a adăuga vocal puncte favorite.
Aplicația va fi dezvoltată atât pentru sistemul de operare iOS cât și pentru sistemul de operare Android. Se va asigura compatibilitate pentru versiuni anterioare ale acestor sisteme de operare, și anume aplicatia va putea fi utilizată pe terminale mobile cu sistem de operare iOS de la versiunea 9.3.5, respectiv 9 pentru sistemul de operare Android.
Se va asigura compatibilitatea cu noile versiuni ale sistemelor de oparare iOS și Android ce pot fi lansate in perioada de suport de 2 ani de la momentul receptiei aplicatiei”, a explicat pentru București FM Andrei Melcea de la Asociația inițiatoarea a proiectului.
Și metroul ar fi urmat să fie integrat în această aplicație pentru nevăzători, mai spune Melcea.
Exercițiul de cinism al bugetării participative…
Din păcate, deși a trecut de comisiile de specialitate și s-a situat, inițial, după votul publicului, pe locul al treilea, adică ar fi fost eligibil pentru finanțare, proiectul aplicației InfoTB a fost declasat pe locul al cincilea, după schimbarea comisiei de validare de la Primăria Capitalei, conform reprezentantului Asociației Tinerilor din Educație, Sport și Sănătate.
Andrei Melcea nu poate înțelege cum un proiect vizând accesibilizarea transportului public pentru nevăzători, care le putea oferi acestor persoane cu dizabilități mai multă mobilitate, salvând-le de la marginalizare și chiar excluziune socială, de la singurătate, poate fi surclasat de unul privind alungarea ciorilor din Cișmigiu.
Nicușor Dan spune că susține aplicația pentru nevăzători…
La întrebarea București FM, primarul general al Capitalei Nicușor Dan a declarat că susține fără rezerve aplicația informatică InfoTB care urmează să accesibilizeze transportul public pentru nevăzători.
Costul up-grade-ului la aplicația InfoTB, deja existentă, pentru a o face accesibilă nevăzătorilor nu este unul ridicat și ar putea fi accesate și fonduri din PNRR, a opinat edilul șef.
„Fără discuții, fără discuții e posibil, fiind o aplicație informatică, să fie accesibile și fonduri PNRR. Pentru că știți că e o pondere importantă din PNRR pe aplicații informatice. Nu este un cost așa de mare, desigur îl susțin (… proiectul InfoTB n.r.)”, a declarat Nicușor Dan.
Primarul general a mai precizat că, după clarificarea sumei care va fi plătită de către Primăria Capitalei ca subvenție la termie, va putea avea o proiecție bugetară și va ști de câți bani va dispune pentru investiții.
„Noi trebuie, mai întâi, să avem o certitudine asupra sumei pe care o s-o plătim pe subvenția la termie. În funcție de asta – pentru că subvenția la transportul public o cunoaștem, cheltuielile celorlalte instituții din subordine le cunoaștem, pentru ca să putem face o proiecție bugetară și, în proiecția bugetară, să vedem câți bani avem pentru investiții”, a declarat Nicușor Dan.
Iată, însă, că subvenția la termie nu poate sta în calea cheltuirii a jumatate de milion de lei pentru un studiu de fezabilitate privind ciorile din Parcul Cișmigiu.