Ascultă Radio București FM Live

Ce se întâmplă cu cea de-a doua „magistrală a corporatiștilor”?!

Ce se întâmplă cu cea de-a doua „magistrală a corporatiștilor”?!
Foto: Sursa foto: Adriana Baciu

Articol de Mircea Apostolescu, 17 ianuarie 2020, 11:49

Nu de multă vreme, Metrorex a lansat procedura de achiziție publică pentru modernizarea magistralei M2 Berceni-Pipera, supranumită și „magistrala corporatiștilor”. Asta pentru că dezvoltarea explozivă a zonei de nord a Capitalei, în special zona Pipera, unde au fost construite foarte multe clădiri de birouri, a făcut ca cererea de transport pe M2 să explodeze și ea.

Așa că, în mod just, Metrorex a decis să modernizeze M2, principalul obiectiv fiind reducerea intervalului de succedare în stații a trenurilor de la 3 minute, cât este în prezent, la jumătate, adică la 90 de secunde.

Acesta este un lucru deja cunoscut.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Mai puțin cunoscut este faptul că până nu demult obscura și nesemnificativa M4, era așa pe vremea când se oprea la Bazilescu, tinde să devină, cu o viteză uriașă, o nouă „magistrală a corporatiștilor”.

Primul pas care a crescut semnificativ cererea de transport pe M4 a fost prelungirea acesteia până la Străulești.

Odată cu darea în funcțiune a ultimelor două stații, „Laminorului” și „Străulești”, numărul de călători a crescut mult, fiindcă metroul a devenit o alternativă foarte bună pentru întregul cartier Bucureștii Noi.

În prezent, se află în plină desfășurare un al doilea pas, care va face pur și simplu să explodeze cererea de transport pe M4. Este vorba despre dezvoltarea imobiliară a Bulevardului Expoziției.

La intersecția dintre Expoziției și Aviator Popișteanu, a fost dat în folosință deja un complex de clădiri de birouri. Aici, printre altele, este și sediul mare al ING-ului.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Mulți dintre cei care lucrează în aceste clădiri pot ajunge foarte comod cu metroul, până la stația „1 Mai”, și apoi mergând 5 minute pe jos.

În aceeași dezvoltare imobiliară, se află în stadiu avansat de execuție și un număr semnificativ de blocuri cu destinație rezidențială. Și mulți dintre locatarii acestor blocuri vor veni la metrou, la „1 Mai”, pentru a evita traficul infernal de la orele de vârf de pe Bulevardul Ion Mihalache sau de pe Calea Griviței. Apoi, puțin mai încolo, tot pe Expoziției, se construiește un mare hotel, care va fi deservit, desigur, de un personal pe măsură.

Și, tot pe Expoziției, încă puțin mai încolo, a demarat șantierul, pare-mi-se Țiriac, pentru niște turnuri cu funcțiunea de birouri.

Chiar și unii dintre angajații de la Romexpo vin cu metroul până la stația „1 Mai”, pentru a intra, apoi, pe porțile de pe Expoziției.

Toți acești oameni, din toate aceste clădiri, sunt la o distanță între 5-7 și maximum 10-12 minute de stația de metrou „1 Mai”. Ei se adaugă sau se vor adăuga în curând studenților de la SNSPA și din Campusul „Agronomie”, celor care lucrează în clădirile de pe Strada Parcului și gameri-lor de la Ubisoft.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Cum va face față M4 acestei cereri de transport care crește semnificativ, de la zi la zi, când trenurile circulă la 10 minute, chiar și la orele de vârf?!

De multe ori, pe la 5-6 după-amiaza și până pe la 19:30, aglomerația este atât de mare încât persoanele stației „Basarab” sunt ticsite de lume, iar, uneori, trebuie să aștepți cel de-al doilea tren, pentru că în primul nu te poți urca.

Transportul subteran constituie o parte importantă a soluțiilor în ceea ce privește mobilitatea urbană durabilă, în multe dintre orașele mari ale lumii. Dacă ar fi să luăm ca exemple doar metroul parizian și cel moscovit sau „The Tube”, din Londra, ar fi suficient de convingător.

Metroul poate prelua, sau ar trebui să poată, un număr foarte mare de călători și are avantajul esențial că, deplasându-se prin subteran, nu este stânjenit de traficul general, precum mijloacele de transport în comun de suprafață, putând oferi predictibilitate în ceea ce privește momentul sosirii trenurilor în stații și durata călătoriei.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Ori, metroul bucureștean bate pasul pe loc de mulți ani. Primul tronson al M5, care trebuia să fie funcțional încă de acum doi ani, se află în stadiul de perpetuă promisiune a miniștrilor Transporturilor. Fiecare nou ministru avansează câte un nou termen optimist pentru finalizarea metroului spre Drumul Taberei, iar, când părăsește funcția, tot nimic nu s-a întâmplat.

Magistrala M6, spre Aeroportul Otopeni, care ar fi trebuit, conform promisiunilor inițiale, să fie funcțională pentru transportul sportivilor și al suporterilor ce vor vizita Bucureștiului pentru evenimentul fotbalistic din vara acestui an, se află, încă, la stadiul de proiect frumos dar nerealizat.

Problema pare a fi aceea că Ministerul Transporturilor și Metrorex nu dau semne că ar sesiza nici creșterea explozivă a cererii de transport pe M4, nici că ar putea ține pasul cu schimbările care se produc în București, din punctul de vedere al dezvoltării orașului.

Această prezentare necesită JavaScript.

Cărți de identitate provizorii pentru alegeri
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:56

Cărți de identitate provizorii pentru alegeri

În vederea asigurării exercitării dreptului de vot la alegerile locale parțiale pentru Primarul General al Municipiului București din data de...

Cărți de identitate provizorii pentru alegeri
TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:38

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo. La dispoziţia...

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:34

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”

Pentru a permite desfăşurarea lucrărilor de construire a staţiei de metrou de pe Magistrala 6, din incinta Aeroportului Internaţional...

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:31

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar

Astăzi,  ministrul Educaţiei şi Cercetării,  Daniel David, a semnat Ordinul privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar....

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:30

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus

În ediția de colecție de vineri, 5 decembrie 2025, a emisiunii De 10xRomânia, Răzvan Petre a stat de vorbă cu Flavia Voinea, manager București...

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:29

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova

Premierul Ilie Bolojan a afirmat că este foarte posibil ca de vineri seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din...

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:01

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!

Noul Centru de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei, destinat bolnavilor de tuberculoză cu rezistență la tratamentul cu antibiotice....

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 15:57

Autoritatea Electorală Permanentă- Încheierea campaniei electorale pentru alegerile locale parţiale din 7 decembrie 2025

Autoritatea Electorală Permanentă reaminteşte că, potrivit calendarului electoral, campania electorală pentru alegerile locale parţiale din 7...

Autoritatea Electorală Permanentă- Încheierea campaniei electorale pentru alegerile locale parţiale din 7 decembrie 2025