Ascultă Radio București FM Live

Magistrala M4 nu crește odată cu Țara …!

Magistrala M4 nu crește odată cu Țara …!

Articol de Mircea Apostolescu, 5 iulie 2019, 08:17

Mobilitatea urbană durabilă, o sintagmă îndelung mestecată de toți responsabilii și iresponsabilii de ceea ce se întâmplă cu transportul în București, înseamnă să folosim acele mijloace de transport care nu generează congestie în trafic, care poluează cât mai puțin și care oferă și avantaje precum celeritate, predictibilitate și capacitate mare de transport.

Ei bine, modul de transport care întrunește un punctaj maxim la toate aceste criterii este cel subteran. Metroul nu generează congestie în traficul de la suprafață, nici nu poluează, căci este electric. Metroul este predictibil, adică poți ști cu exactitate când sosește în stație următorul tren în direcția care te interesează. Mai mult decât atât, îți poți planifica orice călătorie cu metroul foarte exact. Știi la ce oră trebuie să pleci de acasă că să ajungi la o anumită destinație.
Dacă, la toate acestea, mai adăugăm și capacitatea foarte mare de transport, este cât se poate de clar că dezideratul stabilit de către Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov 2016-2030 de dezvoltare a transportului subteran este unul imperios necesar pentru un oraș cu un trafic infernal, care generează o poluare distrugătoare a aerului cum este orașul nostru.

Orașul, Bucureștiul, crește. Apar, zi de zi aproape, noi zone rezidențiale, noi clădiri de birouri, acolo unde nu erau decât maidane sau curți goale ale unor foste fabrici comuniste abandonate. Iar transportul subteran ar trebui “să crească odată cu Țara”, pentru a parafraza titlul unei culegeri de texte patriotice pentru clasele I-IV din vremurile “nefericite” când eram învățați la școală sentimentul patriotic.

În teorie, în PMUD, totul este frumos și logic. Practica, însă, ne omoară, ca de obicei. Dezvoltarea transportului subteran bate pasul pe loc. Nu doar că punerea în funcțiune a magistralei de metrou către Drumul Taberei, M5, se tot amână de ani de zile, dar chiar și unele dintre magistralele existente îți dau impresia că metroul bucureștean este un fel de dinozaur anchilozat care nu se poate adapta la realitatea cotidiană.

În această situație se află magistrala M4, care relativ de curând s-a mai prelungit cu două stații, “Laminorului” și “Străulești”. Prelungirea a adus un nou flux de călători, care merg către extremitatea Bulevardului Bucureștii Noi și către noile ansambluri rezidențiale și complexe comerciale care au apărut, ca ciupercile după ploaie, pe această arteră din nordul Capitalei.

Mai mult decât atât, dacă atunci când a fost dată în folosință stația “1Mai” aceasta atrăgea relativ puțini călători, oamenii care locuiau spre capătul Căii Griviței și cel al Bulevardului Ion Mihalache, acum situația s-ar schimbat dramatic.

Pe Bulevardul Expoziției, în capătul înspre intersecția cu strada Aviator Popișteanu, sunt Școala Națională de Studii Politice și Administrative, SNSPA-ul, cu sutele ei de studenți, și o companie de software cu alte sute de angajați.

Doi pași mai încolo, pe strada Parcului, este o aglomerare de firme private. Apoi, pe Bulevardul Expoziției, de o parte și de cealaltă, se înșiră Romexpo, campusul de la Agronomie, Universitatea Româno-Americană și o suită de clădiri de birouri, Spitalul CFR 2 și World Trade Center. Alte sute de studenți și de corporatiști care vin zi de zi, dimineața, pe la ora 9, și pleacă după-amiaza, începând de pe la 17, până pe la 19.

La aceste ore de vârf, peroanele stației “1Mai” și cele ale stației “Basarab” sunt pline de n-ai loc să arunci un ac. Pentru că, indiferent de numărul călătorilor, trenurile se succed la un interval de minim 8 minute.

La asta se adaugă și cozile de la intrarea în stația “1Mai”. Porțile de acces sunt vechi, merg încet, de multe ori se blochează sau chiar unele dintre ele se detectează și puhoiul de studenți și corporatiști se scurge extrem de greu către persoane.

Nu mai vorbim despre trenurile vechi și hârbuite. Rablele scoase de pe toate celelalte magistrale circulă pe M4. Vopsite în toate culorile posibile de către grafferi, vagoanele scârție, zdrăngăne, se detectează, de ai impresia că acuși-acuși se vor dezmembra.

Toată această aglomerație și harababură, dublată de un panou publicitar imens, montat la una dintre intrările stației “1Mai”, care ne îndeamnă să ne luăm mașină second-hand, dacă ne-am săturat să mergem cu metroul, îți creează impresia nu doar că M4 nu crește odată cu Țara, ci și că șefii de la Metrorex ar fi pur și simplu agasați de atâția călători …!

Și te umple groaza, când te gândești că, tot pe Bulevardul Expoziției, tot spre intersecția cu Aviator Popișteanu se construiesc de zor noi clădiri de birouri și noi ansambluri rezidențiale, care vor atrage un flux și mai mare de călători pe M4 și, mai ales, spre stația “1 Mai”… !

S-ar putea ca, într-o bună zi, nu prea departe de acum, metroul să devină noul lux din cartier, să dai șpagă să intri la metrou …?!

DGPMB: Bărbat decedat după ce a fost accidentat de un motociclist la intrarea în Pasajul Unirii
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 09:47

DGPMB: Bărbat decedat după ce a fost accidentat de un motociclist la intrarea în Pasajul Unirii

Un bărbat de 50 de ani a decedat, în noaptea de joi spre vineri, după ce a fost accidentat de un tânăr care conducea o motocicletă pe...

DGPMB: Bărbat decedat după ce a fost accidentat de un motociclist la intrarea în Pasajul Unirii
Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Bucureşti sărbătoreşte 160 de ani de existenţă
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 09:43

Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Bucureşti sărbătoreşte 160 de ani de existenţă

În anul 2025, Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Bucureşti sărbătoreşte 160 de ani de existenţă. Şcoala a luat fiinţă prin...

Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Bucureşti sărbătoreşte 160 de ani de existenţă
Ziua Constituţiei. România modernă şi documentele sale fundamentale
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 09:32

Ziua Constituţiei. România modernă şi documentele sale fundamentale

Cu ocazia Zilei Constituţiei României, Primăria Municipiului Bucureşti (PMB), prin Biblioteca Metropolitană Bucureşti (BMB), organizează luni,...

Ziua Constituţiei. România modernă şi documentele sale fundamentale
Vremea va fi predominant închisă!
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 06:44

Vremea va fi predominant închisă!

Vremea va fi predominant închisă, în Capitală. Trecător vor fi posibile ploi slabe sau burniţă, anunță ANM. Vântul va avea intensificări...

Vremea va fi predominant închisă!
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 22:37

Clipul video cu Nicușor Dan, Cătălin Drulă și Vlad Voiculescu este ilegal, conform BEC București!

Biroul Electoral al Municipiului București a dispus retragerea de pe internet a înregistrării video realizate în incinta Palatului Cotroceni, în...

Clipul video cu Nicușor Dan, Cătălin Drulă și Vlad Voiculescu este ilegal, conform BEC București!
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 17:10

Dezbatere electorală > RAREȘ LAZĂR, în fața bucureștenilor | VIDEO

București FM îți prezintă dezbaterea electorală cu Rareș Lazăr, candidat la funcția de Primar General al Municipiului București. Discuția...

Dezbatere electorală > RAREȘ LAZĂR, în fața bucureștenilor | VIDEO
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 15:55

Dâmbovița 2035: șase viziuni pentru transformarea râului într-o infrastructură verde-albastră a Bucureștiului

Dâmbovița intră într-o nouă etapă de dezvoltare. În cadrul conferinței internaționale „Dâmbovița 2035”, organizatorii au anunțat cele...

Dâmbovița 2035: șase viziuni pentru transformarea râului într-o infrastructură verde-albastră a Bucureștiului
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 15:49

Moș Nicolae aduce două super-evenimente la Sala Palatului: tenorul Jonas Kaufmann și producția Disney „Frozen – Regatul de Gheață”

Luna decembrie vine cu două spectacole de excepție la Sala Palatului, transformând Bucureștiul într-un veritabil centru cultural al...

Moș Nicolae aduce două super-evenimente la Sala Palatului: tenorul Jonas Kaufmann și producția Disney „Frozen – Regatul de Gheață”