Unde merg bucureștenii – la mall, la biserică sau la club?
Articol de , 23 februarie 2016, 21:48
Astăzi a fost prezentat primul ”Studiu de consum cultural în București”.
Materialul a fost realizat de Institutul Național de Cercetare și Formare Culturală (INCFC), la comanda ARCUB –Centrul Cultural al Municipiului București, pentru elaborarea Strategiei Culturale a Bucureștiului.
Studiul a fost realizat în vara anului 2015, pe un eșantion reprezentativ de 1068 de persoane, cu vârsta minimă de 14 ani și a oferit date surprinzătoare.
Mersul la mall și la biserică sunt activități recreative preferate de bucureșteni, 64,3% au fost cel puțin o dată pe lună la cumpărături la mall, 59% au fost la biserică și doar 23,5% au frecventat cluburile și discotecile.
În schimb, 30,3% au mers la sala de fitness și 24,9% au participat la competiții sportive.
80,9% dintre bucureșteni au fost cel puțin o dată pe lună într-un parc, conform graficului dedicat altor forme de consum cultural public.
În ceea ce privește repartizarea pe sectoare, studiul relevă un paradox:
”Deși Sectorul 3 al Capitalei cuprinde cele mai multe monumente, obiective culturale, instituții de spectacol etc (centrul istoric este poziționat în Sectorul 3), iar accesul populației este mai ridicat decât în alte sectoare, interesul populației pentru consumul privat, în casă, este mare, iar oamenii îi alocă un număr considerabil de ore din bugetul lor de timp liber zilnic.
”Locuitorii Sectorului 3 sunt în top cu cel mai ridicat consum de televizor și cu cel cel mai scăzut consum de carte.”
Sectoarele 5 și 6 ale orașului au o pondere mai ridicată de tineri și astfel și de oameni mai interesați de consumul de internet acasă, de film sau muzică (consum digital).
În Sectoarele 1 și 2, gusturile de consum cultural domestic se centrează pe consum de televizor și radio, dar este relativ ridicat și interesul pentru lectură.
Acestea au cea mai îmbătrânită populație din tot orașul, din punct de vedere al profilului consumatorului, arată studiul.
În analiza consumului cultural în spații publice, pentru evenimentele ce se desfășoară pe întreg parcursul anului, respondenții au plasat în fruntea clasamentului cinematograful și teatru.
Aproape jumătate dintre bucureșteni, 46%, au vizionat cel puțin un film în ultimele 12 luni. Dintre aceștia, 48,8% au ales un cinematograf multiplex, și 30,2% cinematograful clasic.
Procentul consumatorilor de teatru este de 45%.
Dintre cei care au intrat cel puțin o dată în sala de teatru, în ultimele 12 luni, 38% preferă comedia, 31,2% teatru clasic și doar 11,7% aleg teatru contemporan.
Studiul precizează că ”în București nu predomină un singur tip de consum cultural, ci preferințele pentru produsele culturale îmbină cultura de masă cu cea elitistă”.
Astfel că tot 45% dintre intervievați merg la sărbătorile/ evenimentele locale.
Însă, doar 10,7% dintre bucureșteni spun că au fost la filarmonică, 12,9% la operă sau operetă, în timp ce 15,5% dintre ei declară că au fost la bibliotecă pentru a citi.
30% au declarat că merg la muzee de 1-2 ori pe an sau mai des.
Interesant este și modul în care se informează bucureștenii.
23,7% dintre respondenți intră pe internet o dată sau de două ori pe lună (pe computer/tabletă/telefon) pentru a căuta informații despre evenimente culturale, iar 78% aleg canalele clasice: presă, TV, radio, reclame.
Familia, colegii și site-urile de socializare sunt următoarele trei surse de informare, urmate de panouri publicitare, broșuri/ flyere, reviste culturale online și ghiduri de timp liber.
Autor: Andreia Bârsan