Ascultă Radio București FM Live

Bucureștiul mai modern, mai eco, acum 121 de ani…

Bucureștiul mai modern, mai eco, acum 121 de ani…

Articol de Sabina Lapadatescu, 9 decembrie 2015, 10:09 / actualizat: 9 decembrie 2015, 14:50

Pe 9 decembrie 1894, pe străzile Bucureștiului apărea, pe lângă cele 13 linii de tramvai trase de cai, linia 14. Tramvaiele verzi ale acestei linii nu erau trase de nimic, în aparență. Și mergeau, cu rigurozitate pe “drumul de fier”. În acea vreme, sfârșitul secolului al XIX-lea, liniile de tramvai erau marcate prin culori dintr-un motiv cât se poate de simplu: numărul celor care nu știau să citească era foarte mare, iar, cu ajutorul culorilor, ei puteau deosebi liniile de tramvai între ele.

tramvai vechiTraseul primei linii electrice de tramvai începea la Cotroceni și mergea până la Obor, străbătând tot centrul orașului, doar că Oborul nu era cel de astăzi, ci se afla undeva cam pe la actuala Piață a Iancului și la marginea orașului, în acel loc organizându-se târgul de vite.

Tramvaiul electric s-a generalizat mult mai târziu, dar este de remarcat faptul că, acum 121 de ani, Bucureștiul adopta unele dintre cele mai moderne soluții de transport public și era un oraș eco-friendly.

Dezvoltarea transportului public a mers, apoi, din ce în ce mai mult către autobuze, cu motoare termice, care ard benzină sau motorină și care poluează aerul orașului. Chiar în secolul XXI, în anul 2006, Municipalitatea a cumpărat o flotă de 1000 de autobuze, care constituie baza transportului de suprafață si astăzi.

Dar care sunt perspectivele? Ei bine, pe la conferințele despre mobilitatea urbană, se vorbește foarte frumos despre transportul electric, care este nepoluant și care permite ca un vehicul, tramvai, să poată transporta mai mulți călători. Se mai spune, la fel de frumos, că tramvaiele ar trebui să aibă un spațiu propriu, așa cum se întâmplă cu linia 41, pentru a putea circula fără să se blocheze în trafic.

În realitate, fabrica de reparații (URAC) a regiei de transport tramvai-41-wwwratbnavro(RATB) produce doar unul sau cel mult două tramvaie pe an, deoarece numai pentru acestea primește bani de la Primăria Capitalei. Drept rezultat, parcul de tramvaie este, în proporție covârșitoare, învechit. Tramvaiele cu care circulă bucureștenii zdrăngăne din toate încheieturile, părând să se destrame, în timp ce se scutură, sar și se clatină pe sinele vechi, rupte și denivelate.

O călătorie cu tramvaiul este o experiență asemănătoare parcurgerii unui traseu de montagne russe, incomodă și înfricoșătoare, pentru cei care nu sunt obișnuiți cu acest adevărat Romeo pe șine. Asta ca să nu mai vorbim despre “tramvaiele fantomă”, cum ar fi cele ale liniilor 24, 42 și 45 care circulă atât de rar încât nu are rost să aștepti, dacă nu le prinzi, din întâmplare, în stația respectivă.

Ce soluții ar avea Bucureștiul, pentru a-și dezvolta transportul electric nepoluant și de mare capacitate despre care vorbim? Soluțiile țin de voința politică. Astfel, Consiliul General ar trebui să aloce, printr-un buget multianual, bani destinați construcției de tramvaie. Astfel, URAC, uzină care face doar reparații în cea mai mare parte a anului, asteptând banii pentru a construi tramvaie noi, ar putea scoate pe poartă până la 10 tramvaie noi, moderne și mult mai ieftine decât cele din import, în fiecare an.

Tot Primăria Capitalei ar trebui să dea prioritate zero modernizării liniilor de tramvai și prioritizării acestora față de traficul general, prin crearea de zone proprii. Numai prin adoptarea acestor măsuri, tramvaiele ar putea deveni mijloace de transport comode și rapide, o alternativă cu adevărat la transportul individual cu autoturismul.

Să sperăm că nu va trebui să asteptăm încă 120 de ani pentru a vedea aceste idei puse în practică! La Mulți Ani bătrânului dar modernului tramvai electric!

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 15:32

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu

Muzeul Municipiului Bucureşti invită publicul la vernisajul expoziţiei tematice “De la realismul socialist la comunismul naţional”, care...

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu
Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 14:43

Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată

Șoferul de 20 de ani care, în luna octombrie, a lovit mortal o femeie pe o trecere de pietoni de pe șoseaua Berceni și a rănit grav copilul...

Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată
CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 14:07

CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB

Preşedinta Colegiului Medicilor din Municipiul Bucureşti, Cătălina Poiană, l-a felicitat luni pe Ciprian Ciucu pentru alegerea sa în funcţia...

CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB
Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 13:52

Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale

CFR Călători anunță că, începând cu 14 decembrie 2025, va intra în vigoare noul Mers al Trenurilor 2025-2026, valabil până la 12 decembrie...

Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:40

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!

Editura Litera a anunțat lista celor mai vândute titluri în cadrul târgului Gaudeamus 2025, ediția de toamnă. „Testamentul lui Abraham” –...

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:22

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator

În primul episod din ediția de iarnă a emisiunii „Generația Z”, am avut-o alături pe Adina Săniuță – actual lector universitar și...

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:12

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?

Kilogramele în plus nu înseamnă doar o măsură mai mare la haine și un aspect mai “pufos” al purtătorului lor. Pot însemna multe...

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:02

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus

S-a încheiat ediția Gaudeamus 2025, un târg în care Editura Corint s-a regăsit în mijlocul cititorilor. Anul acesta, lista celor mai căutate...

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus