Andrei Creci (STB): Banda unică ne va ajuta foarte mult!

Sursa foto: Olga Stancu

Multă lume spune că, dacă transportul unic ar fi predictibil, astfel încât să îți poți planifica cu precizie călătoriile, să știi când vine autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul în stație și cât timp îți ia să ajungi la destinația dorită, ar putea renunța la mașina personală.

Dar mijloacele de transport în comun întârzie, vin mai greu, sunt aglomerate și nu știi niciodată cu precizie când vei ajunge la destinație, acolo unde ai treabă.

Directorul general al STB, Andrei Creci, a explicat pentru București FM că sunt mai multe cauze care duc la întârzieri pe traseu și, implicit, în stații.

Un loc important îl ocupă parcările neregulamentare. Sunt mulți șoferi care parchează pe calea de rulare a tramvaielor, sub rețeaua de contact a troleibuzelor sau astfel încât blochează pur și simplu anumite străzi mai înguste.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Aceste mașini parcate neregulamentar sunt cu greu ridicate de către Poliția Rutieră. Însuși procesul de ridicare durează mult.

„Până vine mașina specială de ridicare, până se fac pozele doveditoare de către polițiști și de către cei care ridică mașina, apoi până se ridică mașina pe platformă durează circa o oră. În acest timp, mijloacele noastre de transport, tramvaie, troleibuze, autobuze stau blocate, se grupează toate pe un singur sens al liniilor respective și ajung să circule în „caravane”, iar călătorii stau în stații și ne înjură pe noi, fiindcă nu au de unde să știe că cineva a parcat pe linia de tramvai sau a blocat strada”, explică șeful STB.

O altă cauză a întârzierilor sunt accidentele provocate de terți, adică nu de către șoferii sau vatmanii STB. Și fenomenele meteo duc la încetinirea mijloacelor de transport în comun.

„Numai anul acesta, din ianuarie și până în septembrie, mijloacele de transport ale STB au înregistrat 19 mii de ore pierdute pe traseu. Dintre acestea, 1060 de ore au pierdut mijloacele de transport din pricina parcărilor neregulamentare, 300 de ore au fost pierdute din cauza altor vehicule, care nu aparțin STB, dar care s-au defectat pe calea de rulare a tramvaielor, au fost înregistrate întârzieri de 300 de ore. Incendiile accidentale la clădiri au dus la 600 de ore de întârzieri. Toamna și iarna, acumulările de apă cauzate de ploi au dus, duc la pierderea a 15 mii de euro. Asta în timp ce, din cauza accidentelor provocate de terți, au fost pierdute doar 2000 de ore.

Prejudiciile produse de aceste întârzieri STB sunt recuperate doar în cazurile mașinilor parcate neregulamentar. Contractul cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Transport București – Ilfov, beneficiarul care plătește serviciile de transport prestate de către STB, prevede o marjă de 3% din numărul de kilometri pe an care pot fi plătiți chiar dacă nu au fost executați din cauza întârzierilor”, spune Andrei Creci.

Sursa foto: Adriana Baciu

Șeful de la STB a mai declarat pentru București FM că sistemul de bandă unică, dacă ar fi introdus în tot orașul, ar ajuta mult la asigurarea ritmicității de succedare a mijloacelor de transport în comun în stații.

Banda unică nu va putea fi introdusă pe toate traseele STB din București și Ilfov, dar, acolo unde va putea fi introdusă, ne va ajuta foarte mult.

Practic avem un cerc vicios. Nu luăm autobuzul sau tramvaiul pentru că circulă prost, zicem noi, iar mijloacele de transport nu pot ajunge la timp în stații fiindcă se blochează în trafic și în mașinile noastre parcate aiurea.

Pentru ieșirea din acest cerc vicios, una dintre părți trebuie să facă primul pas. Și singurul prim pas logic ar fi acela ca noi să nu mai așteptăm ca transportul în comun să devină, mai întâi, excepțional, ci să lăsăm mașina acasă, să luăm autobuzul și, apoi, vom observa că acesta merge mult mai bine.

1 COMENTARIU

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.