Conferinţa Media 2020, organizată de Radio România, un succes în lupta cu fenomenul fake news!

Radioul și televiziunea au fost supuse în ultimii ani transformărilor, cele doua medii de informare și divertisment fiind provocate constant să se reinventeze, astfel incât să se mențină în atenția publicului tânăr.

Acesta a fost unul dintre aspectele abordate in cadrul conferinţei Media 2020, organizată la București de Radio România, în parteneriat cu Asia-Pacific Broadcasting Union. Casa Capşa a fost locul care a găzduit această întrunire plină de informaţii oferite de profesioniști din domeniu.
Dezinhibați și carismatici, cei ce alcatuiesc elitele media au abordat subiecte complexe și au oferit exemple de punere in practica.

Conferinţa a fost împărţită în cinci sesiuni si s-a desfăşurat pe parcursul a 8 ore, iar subiectele au gravitat în jurul principalului punct, acela al fake news-ului şi a modalităţilor de combatere a ştirilor cu conţinut neadevărat şi neadecvat.
Finlanda deţine succesul combaterii acestei dezinformări care acaparează lumea, deoarece sunt informaţi corect de mici şi sunt învăţaţi încă din grădiniţă cum trebuie să ,,depisteze” știrea sau informaţia greşită.

Prima sesiune s-a axat pe WIPO şi proprietatea intelectuală.
WIPO, pe larg, este Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale conform denumirii originale din engleză şi este una dintre agenţiile specializate ale Naţiunilor Unite.
WIPO a fost creat în 1967 cu scopul declarat de a încuraja activitatea creatoare şi promovarea proprietăţii intelectuale oriunde în lume. Proprietatea intelectuală e o formă de titlu legal care permite posesorului să controleze utilizarea ideilor şi expresiilor, însă titularii trebuie să ştie cum să gestioneze şi să protejeze aceste drepturi, ceea ce am şi fost învăţaţi în cadrul acestei conferinţe unde oameni cu experienţă în acest domeniu ne-au dezvăluit când trebuie să fim atenţi şi cui trebuie să le oferim informaţiile pe care le deţinem.

Cea de a doua sesiune s-a numit ,,Cum să câştigăm războiul impotriva fake news-ului” şi a avut menirea de a realiza care este puterea argumentului bine structurat alături de o documentaţie bună din surse diferite pentru că, după cum ştim,o singură sursă nu este îndeajuns şi că trebuie să fie minimum trei, deoarece, cum a menţionat şi unul dintre vorbitorii din cadrul conferinţei, internetul nu înseamnă doar reţele de socializare. Iar pentru a fi credibili în totalitate, mediul creat din care provin informaţiile trebuie să fie unul credibil.

Banii şi dezvoltarea financiară din mass-media au cuprins atenţia celei de-a treia sesiuni. Prezentările conţinuturilor locale au fost diverse de la naţionalitate la naţionalitate, iar reprezentantul Japoniei ne-a surprins prin modalitatea pe care o abordează posturile de televiziune atunci când vor să integreze şi populaţia în diferite emisiuni de talente, inteligenţă, dar şi amuzament.

Sesiunea specială a dezvoltat cel mai aşteptat subiect al anului 2020 şi anume tehnologia 5G şi perfomanţele pe care ni le oferă. Tehnologia este arta de a transforma ştiinţa în ceva practic. Jean Philip de Tender, directorul media EBU, a vorbit despre tehnologia 5G care permite comunicarea fără efort între dispozitive, în timp ce asigură o latenţă foarte scăzută.

Următoarele două sesiuni au cuprins strategii digitale şi cum să expunem corect valorile unei ţări. Publicul se câştigă dacă comunici cu el, iar interacţiunea prin diferite modalităţi, cum ar fi concursurile, menţin active şi în viaţă radioul şi spatiul media. Pentru a reuşi toate acestea trebuie să ne reinventăm şi să ţinem pasul cu noile trenduri, cum ar fi reţelele de socializare.

Pe lângă statutul de organizator, Radio România a avut o contribuție importantă prin prezentarea a două proiecte editoriale.
Radio România Cultural a a expus audientei specializate proiectul Crescuţi pentru a fi liberi. Poveşti din Centrul şi Estul Europei. Mai multe radiouri naţionale din Europa Centrală şi de Est s-au alăturat inițiativei Radio România Cultural de a celebra și a cerceta deopotrivă cei 30 de ani trecuți de la căderea regimurilor comuniste, prin realizarea unei serii de documentare radio originale. Prin intermediul poveștilor personale, menite să evidenţieze puncte comune din istoria recentă a Estului Europei, începe o cercetare amănunţită asupra imaginarului colectiv specific acestei zone geo-politice. Poveștile vor reflecta modificările apărute în paradigma individuală: „Ce înseamnă libertatea pentru generaţia tinerilor care au crescut în aceşti 30 de ani?’’. Ideea îi aparţine Mariei Balabaş, realizatoarea emisiunii Dimineața Crossover şi este dezvoltată împreună cu George Gîlea, realizatorul matinalului Espresso, cu sprijinul Departamentului Relaţii Internaţionale al Radio România.

Cel de-al doilea proiect aparține București FM și a fost susținut de Flavia Voinea, managerul postului nostru de radio.
Sounds of the world pune în valoare sunetele ca element de bază definitoriu pentru industria radioului de pretutindeni. Acum, sunetele sunt adunate în succesiuni care spun povești despre locuri, evenimente, fenomene, valori și moșteniri culturale. Fără a avea nevoie de traducere, aceste „cărți poștale sonore” pot fi difuzate de media din întreaga lume și pot crea adevărate punți de comunicare între țări și continente.
Proiectul Sounds of the world este dezvoltat împreună cu ABU și este susținut de EBU, Copeam, URTI.

Subiectele însumate se concentreză pe o singură concluzie, aceea că fără incredere nu existăm iar cultura este rezultatul gândirii comunităţii atunci când nimic nu este mai puternic decât sunetul şi imaginea.

Foto & text:
Andreea Afloroaei
Teodora Cacoveanu

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.