A fost pus în dezbatere publică proiectul care prevede impunerea taxelor pentru mașinile poluante!

Foto: Biroul de presa PMB

Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică proiectul prin care mașinile poluante nu mai au voie în zona centrală.

Documentul mai prevede ca mașinile înmatriculate în alte județe, să plătească vinietă dacă tranzitează orașul.

Termenul până la care persoanele interesate pot transmite puncte de vedere este 30 septembrie.

Dacă vor fi aprobate de Consiliul General, taxele ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2020.

Prevederile proiectului de hotărâre:

– începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din interiorul Zonei de Acţiune pentru Calitatea Aerului ZACA , este restricționat zilnic, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, după cum urmează:

Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricții.

Pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și judeţul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C.

Pentru autovehicule înmatriculate în afara municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare minim Euro 3, accesul este permis doar în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-B.

Pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în intervalul menţionat.

– se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărăsesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – P-ta Victoriei, inclusiv limitele acestuia. 

– Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului București și a judeţului Ilfov, cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 vor putea circula în Municipiul Bucureşti, mai puțin în perimetrul ZACA, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 07:00 – 22:00, numai în urma achiziționării vinietei electronice Oxigen-B.

– Autovehiculele cu masa totala autorizată mai mică de 5 tone, înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 şi Euro 6, precum şi cele hibride sau electrice, vor putea circula pe toate arterele din Municipiul București, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B.

– Vinietele se emit numai după achitarea sumelor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta hotărâre, în baza dovezii privind norma de poluare.

– În urma emiterii vinietelor, autovehiculul este înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control a vinietelor, denumit în continuare SIEGMCV.

Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate de la prevederile art.1 :

– cele aparținând instituțiilor prevăzute la art.32 alin (2) lit.a) şi b) din OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare (autovehiculele aparținând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliției de frontieră, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naționale, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de Informatii Externe, Administraţiei Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public), serviciile publice comunitare pentru situații de urgență; Societatea Națională de Cruce Roşie din România; serviciile de ambulanță; Societatea Transport Bucuresti STB S.A.;
– Autovehicule adaptate special pentru persoanele cu dizabilitati;
– Autovehicule apartinand Patriarhiei Romane cele utilizate la intervențiile la căile de comunicație și rețelele edilitare;
– Cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;
– Cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte.

Zonele de restricție menționate la art.1 vor fi semnalizate prin indicatoare de informare.

”Încasarea tarifelor pentru achiziționarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuții în administrarea drumurilor publice şi managementul traficului, direct sau prin distribuitori.

Sumele provenite din încasarea vinietelor tip Oxigen-B si tip Oxigen-C se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului şi al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condițiilor de transport şi a calității aerului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Circulația autovehiculelor specificate la art.1 în zonele restricționate, fără achiziționarea vinietei, constituie contravenţie şi se sancționează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor din prezenta hotărâre se fac de către poliție, poliţia locală şi împuterniciţi ai Primarului General, conform competențelor.

Decizia de a impune o vinietă pentru mașinile poluante a stârnit un val de reacții.

Este nelegal, avertizează președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

Si fostul presedinte al USR, Nicusor Dan, spune cã aceasta taxare a soferilor ar încãlca Constitutia României.

Propunerea a fost însă apreciatã de liderul ALDE, Cãlin Popescu-Tãriceanu, dar și de consilierul PNL, Ciprian Ciucu, ei considerând cã acesta poate fi un prim pas pentru reducerea poluãrii în Capitalã.

Primarul general a propus taxarea soferilor din provincie cu 10 lei pe zi pentru dreptul de a circula prin Bucuresti.

Gabriela Firea susține că banii strânși din viniete ar urma să fie folosiți, printre altele, pentru dezvoltarea transportului public în comun, nepoluant.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.