De ce s-a blocat Pasajul Doamna Ghica în Consiliul General …

Consilierii municipali au respins, ieri, preluarea de către Primăria Capitalei a unui teren necesar construcției Pasajului Doamna Ghica-Colentina. Terenul trebuia preluat din administrarea Primăriei Sectorului 2.

Primarul General, Gabriela Firea, a inclus pe ordinea de zi a ședinței CGMB de ieri preluarea în administrare de către Primăria Capitalei a terenului administrat actualmente de către Primăria Sectorului 2, aflat pe amplasamentul viitorului Pasaj Doamna Ghica-Colentina.

Proiectul a fost respins, reușind să întrunească doar 28 de voturi „pentru”, cele ale consilierilor majorității PSD-ALDE-PMP. Consilierii municipali din opoziție au exprimat 14 abțineri (USR și PNL) și 6 voturi “împotrivă” (USR și PNL).

Este vorba despre un teren cu o lungime de 1000 m identificat, conform planurilor cadastrale, ca secțiune din artera de circulație Doamna Ghica, între Bd. Lacul Tei și la 100 m Est pe Strada Constanța.

Proiectul pasajului începe din zona intersecției străzii Doamna Ghica cu Bulevardul Lacul Tei și prevede realizarea părții carosabile cu cele 4 benzi, cu trotuare si partea de iluminat public, dar are si o componentă de deviere si relocare, acolo unde e cazul, a retelelor de utilități existente.

Costul estimat al lucrărilor, aprobat prin HCGMB nr. 4/2019, se ridică la aproximativ 28 de milioane de euro. Indicatorii tehnico-economici, aprobați în luna ianuarie, în acest an, prevăd construcția unui pasaj de circa 200 de metri lungime și 16,5 metri latime, aferent celor 4 benzi, dar lucrările se fac pe un traseu total de 1 km.

De asemenea, în conformitate cu discuțiile avute cu membrii Comisiei Tehnice de Circulație, s-au păstrat numărul și poziția celor trei stații de autobuz. Trotuarele se vor proiecta pe ambele părți ale arterei și vor avea o lățime de minimum 1.5 metri. Astfel se va ține cont de caracteristicile funcționale și de intensitatea circulației pietonilor.

Printr-un comunicat de presă, Primarul General, Gabriela Firea acuză: „Consilierii PNL si USR blochează un proiect esential pentru fluidizarea traficului din Capitală, ignorând beneficiile pe care o astfel de investiție le are pentru una din zonele cele mai aglomerate din București. Era necesar să preluăm acest teren pentru execuția pasajului Doamna Ghica-Colentina si vă reamintesc că am atribuit proiectarea și execuția încă din luna mai. Pasajul este prevăzut cu 4 benzi de circulatie, iar avantajele realizarii sale sunt incontestabile: se vor elimina blocajele de trafic din zona, va crește viteza de circulație și accesibilitatea zonei, se va reduce rata accidentelor prin adoptarea unor măsuri de siguranță. Realizarea pasajul are impact si asupra mediului prin reducerea prafului, zgomotului, noxelor, preluarea şi descărcarea apelor pluviale”.

Liderul grupului USR din Consiliul General al Municipiului București, Roxana Wring spune că nu este vorba despre dorința de a bloca proiectele Executivului Primăriei Capitalei, ci despre aceea de a se asigura că ceea ce se va construi nu se va construi pentru șase luni de campanie electorală, ci pentru viitorul orașului și al bucureștenilor, pentru următorii 50 de ani.

Consilierii municipali ai USR au solicitat date suplimentare față de cele prezentate de către Executiv. Este vorba despre planul urbanistic zonal (PUZ) și studiul de fezabilitate elaborat de către Compania Municipală Dezvoltare Durabilă București SA. Principala problemă o constituie, însă dispariția din proiectul prezentat a liniei de tramvai care ar fi trebuit să treacă pe pasaj.

„Noi încercăm să intrăm în secolul XXI cu acest oraș, în care mobilitatea nu înseamnă numai autoturismul personal, ci înseamnă transportul public de mare capacitate, cum este transportul cu tramvaiul. Acest proiect, așa cum a fost el gândit, din informațiile pe care le am de la experți care au lucrat la proiect, prevedea inițial o linie de tramvai (…) Iar acuma, brusc, această linie de tramvai dispare și bănuiala noastră, și cred că ieri a fost confirmată, este că ea dispare pentru că doamna Firea vrea să insiste să înceapă măcar un proiect de infrastructură, chiar dacă să-l înceapă prost, în vederea perioadei în care suntem, preelectorală, alegerile din iunie 2020”, a declarat pentru București Fm Roxana Wring.

Liderul grupului USR din Consiliul General spune că o altă problemă a proiectului o reprezintă consultarea cetățenilor din zona afectată de proiect.

„Pe de altă parte, trebuie să avem respect, atunci când construim pasaje, pentru cetățeni, cei care locuiesc în zonă. Pentru că, de fapt, noi construim pasaje supraterane în centrul orașului, lucru care nu prea se mai face în nici un oraș european”, spune Wring.

Pasajul ar urma să treacă foarte aproape de blocuri, într-o zonă construită foarte densă. „Am primit plângeri de la cetățeni care ne spun că viața lor va fi un calvar. Haideți să ne consultăm cu oamenii din zonă, nu distrugem viața unor oameni (…)”, a mai cerut șefa USR-istilor din Consiliul General al Municipiului București.

Consilierul municipal Cătălin Deaconescu spune că și grupul liberal din CGMB ar susține proiectul, dacă acesta ar fi în concordanță cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov, care prevede că, pe pasaj, ar trebui să treacă și TRAMVAIELE.

O altă condiție a sprijinului grupului PNL pentru Pasajul Doamna Ghica-Colentina ar fi aceea că studiul de fezabilitate să fie încredințat, printr-o procedură transparență unei companii cu experiență în domeni, spune Deaconescu.

Nu în ultimul rând, edificarea de pasaje supraterane nu este o idee bună, deoarece nu aduce dezvoltare, ci subdezvoltare, infracționalitate. Oamenii cu o anumită situație materială fug din zona afectată de pasaj, din cauza poluării și a zgomotului. Calitatea vieții scade în zona de impact, iar locul celor care pleacă din zonă este luat de infracționalitate. Sunt orașe în lume care au cheltuit, recent, foarte mulți bani pentru a scăpa de pasaje supraterane și autostrăzi suspendate și a regenerat țesutul urban din zonele respective, a declarat pentru București Fm consilierul municipal Cătălin Deaconescu.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.