Lifturile, capcană mortală! Salvați de Tudorache!

”Reabilitarea lifturilor din blocurile reabilitate termic va duce la înlăturarea a 17 situații de risc de nivel înalt, la nivelul Sectorului 1. Suntem prima administrație publică locală din țară care face asta”, spune primarul Daniel Tudorache.

Acum o săptămână, cinci polițiști s-au prăbușit cu liftul câteva etaje, chiar în clădirea Poliției Capitalei. Nu este un incident cu caracter unicat. De la începutul acestui an, pompierii au trebuit să intervină în 31 de cazuri, pentru salvarea unor persoane blocate în lifturi sau care căzuseră cu ascensoarele.

Lifturile reprezintă, în toată țara, capcane mortale. Multe dintre ele sunt foarte vechi. Există chiar ascensoare care au împlinit „venerabila vârstă” de 90 de ani. Dar problema este că foarte multe dintre lifturile din blocurile construite în anii ’60 se apropie de „vârsta” de 60 de ani, vârstă la care ar fi trebuit de mult să „iasă la pensie”.

Fiind atât de vechi, lifturile se strică des, iar, în multe cazuri, nu se mai găsesc piesele de schimb necesare pentru repararea lor. De aceea, mecanicii cu care asociațiile de proprietari au contracte pentru întreținerea și repararea ascensoarelor recurg la tot felul de improvizații pentru a le menține în funcțiune.

Soluția ar fi schimbarea lifturilor. Dar ascensoarele sunt scumpe și asociațiile de proprietari nu au forța financiară necesară pentru a suporta asemenea investiții. Nu-i poți cere unui pensionar care abia își plătește întreținerea și medicamentele să mai dea bani din pensie și pentru schimbarea ascensorului.

Instituția statului care ar trebui să controleze nivelul de siguranță al ascensoarelor este ISCIR. Dar această instituție dispune, la nivel național, de numai 53 de inspectori care ar trebui să controleze circa 50 de mii de ascensoare.

Și apoi, ce să facă, dacă ar constata că un anumit lift e „prea bătrân” și nu mai e chiar atât de sigur ? Să sigileze ascensorul ? Și bătrânii care locuiesc mai sus de etajul întâi sau al doilea cum să mai iasă din apartamentele lor, ca să meargă până la farmacie, la magazin, la piață sau la medic? Cum să care pe scări mai mult decât o pâine?

Responsabilitatea pentru întreținerea lifturilor revine administratorilor clădirilor în care aceste ascensoare funcționează. Potrivit reglementărilor în vigoare, pe fiecare lift ar trebui să fie afișată data ultimei revizii tehnice. Atenție, așadar, când vă urcați într-un ascensor, verificați dacă măcar există această informație afișată.

În aceste condiții, încă de acum trei ani, edilul Sectorului 1, Daniel Tudorache, a început demersurile pentru a rezolva această mare problemă, pentru a-i salva pe cetățeni de capcana mortală a lifturilor.

Mai întâi, a inițiat o modificare a legislației privind reabilitarea termică a blocurilor de locuințe. După o luptă susținută, pe la finele lui 2017, legea a fost modificată, astfel încât permite reabilitarea lifturilor din blocurile de locuințe reabilitate termic. Asta deoarece reabilitarea lifturilor conduce la scăderea consumului energetic al întregii clădiri, pe ansamblu.

A urmat, apoi, lupta din Consiliul Local al Sectorului 1, unde anumiți consilieri locali au încercat să pună piciorul pe frână, pretextând că o parte dintre lifturile din Sectorul 1 ar fi fost deja reabilitate și că ar fi o risipă de bani publici să fie reabilitate, din nou, pe banii primăriei. Așa că, ”să mai stăm, să mai numărăm, să vedem dacă este cazul”, spuneau consilierii locali respectivi.

Ei bine, iată ce spun datele din studiul de fezabilitate realizat de către Primăria Sectorului 1.

Potrivit lui Răzvan Munteanu, consilier al primarului din Banu Manta, au fost inventariate, la nivelul întregului sector, 901 de lifturi care se află în 834 de scări de bloc. Dintre acestea, doar 54 de lifturi au beneficiat de reabilitări parțiale, în marea majoritate fiind vorba despre cosmetizări ale cabinei și înlocuiri ale panourilor de comandă și un singur lift a fost reabilitat integral.

Aceasta fiind situația de plecare, studiul de fezabilitate al Primăriei Sectorului 1 a identificat trei soluții. Prima are în vedere schimbarea cabinei și a panoului de comandă. Cea de-a doua constă în schimbarea componentelor electrice și electronice, în special a motoarelor. Cea de-a treia vizează înlocuirea ușilor manuale cu unele automate sau semiautomate.

”În cazul celor 54 de lifturi care au beneficiat de reabilitări parțiale, se va interveni cu una dintre cele trei soluții, în funcție de necesitățile respectivelor ascensoare, pe când celelalte 846 de lifturi vor beneficia de o reabilitare completă”, a explicat Munteanu pentru București FM.

În acest moment, se desfășoară procedura de achiziție publică și, în paralel, se semnează contractele de mandat pentru reabilitarea lifturilor cu reprezentanții asociațiilor de proprietari care s-au înscris în programul Primăriei Sectorului 1. Până la această dată au fost semnate contracte de mandat cu 211 asociații de proprietari, pentru 300 de lifturi.

”În maxim 3 – 4 săptămâni va fi lansată licitația publică pentru faza de proiectare. În cadrul acestei faze, specialiștii vor identifica necesarul de intervenție asupra fiecărui ascensor în parte. Pe baza documentului tehnic elaborat în această fază, se va scoate la licitație faza de execuție a proiectului”, a explicat consilierul primarului Daniel Tudorache pentru București FM.

Implementarea propriu-zisă a proiectului va demara de la 1 noiembrie, dă asigurări Răzvan Munteanu.

Prin reabilitarea lifturilor vor fi înlăturate nu mai puțin de 17 situații de risc de nivel înalt, la nivelul Sectorului 1, susține primarul din Banu Manta.

”Reabilitarea lifturilor din blocurile reabilitate termic se va face în mod gratuit pentru cetățeni, investiția fiind susținută de la bugetul Sectorului 1”, a ținut să precizeze edilul Daniel Tudorache.

”Ca și în cazul reabilitării termice, singura soluție pentru a progresa rapid cu acest program este aceea ca noi, Primăria, să ne asumăm integral finanțarea proiectului. Altfel, dacă le-am solicita asociațiilor de proprietari să contribuie la această investiție, aproape în fiecare asociație s-ar găsi cineva care să spună că nu are bani sau că nu-l interesează schimbarea liftului și programul s-ar bloca”, explică Tudorache.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.