Cifre de școlarizare în învățământul preuniversitar și universitar 2019 – 2020

Sursa foto: Andra Radu

Ministerul Educației a aprobat cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și universitar de stat 2019 – 2020. Există, ce-i drept, surprize în ceea ce privește locurile în învățământul liceal și cel profesional dar și în cel universitar.

Potrivit comunicatului Ministerului Educației: ”Propunerile privind cifrele de școlarizare, pentru învățământul preuniversitar, au la bază proiectele planurilor de școlarizare, elaborate de fiecare inspectorat școlar pentru unitățile de învățământ cuprinse în rețeaua școlară județeană și a municipiului București și sunt fundamentate pe criterii legislative, economice, demografice, geografice și socio-economice.”

În privința schimbărilor din domeniul economic, să nu uităm că în ultimii ani una din problemele reclamate de mediul de afaceri, este lipsa forței de muncă calificate în meserii devenite demult traditionale dar și apariția unor meserii noi, unde este nevoie de personal calificat.

O altă problemă care a apărut tot în ultimii ani, a fost și aceea că, de multe ori, elevi care aveau rezultate mult prea slabe pentru un liceu teoretic dar care aveau talent în meserii tehnice, au ajuns în licee, ei nedorindu-și de fapt această formă de învățământ, de multe ori nepotrivită calităților lor. Acest lucru a dus pe termen lung la eșec școlar și de multe ori la abandon.

Astfel că, în ultimii trei ani, au fost ocupate pentru clasa a IX – a învățământ liceal de zi, în medie, 134.000 de locuri. La nivel de învățământ profesional, pe țară, gradul de ocupare a fost de 30.000 de locuri. În aceste condiții, proiectul de hotărâre de Guvern pentru anul școlar 2019-2020, a luat în calcul atât acest grad de ocupare, redistribuind locurile disponibile pentru învățământul profesional, cât și propunerile transmise de inspectoratele școlare județene. Astfel, numărul de locuri în învățământul profesional a crescut pentru anul școlar 2019-2020 de la 30.000 la 60.000.

Prin aceasta se dorește realizarea unei distribuiri echilibrate a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul liceal, profesional și postliceal, în funcție de solicitările inspectoratelor școlare județene și pe baza prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare, județe, Capitală, etc.

Pe de altă parte, prin aceasta se dorește și corelarea politicii educaționale în domeniul învățămâmtului profesional și tehnic a țării noastre cu documentele strategice europene, cum ar fi de exemplu ”Strategia Europa 2020”, dar și cu țintele strategice asumate de România în domeniu încă din 2015-2016.

Tocmai de aceea cifrele de școlarizare alocate pentru învățământul profesional și tehnic, prin hotărâre de Guvern, au crescut atât pentru a acoperi acest segment educațional în creștere, cât și pentru a preveni abandonul școlar în cadrul învătământului profesional și tehnic. De asemenea, s-a mărit și numărul de locuri în învățământul profesional-dual pe baza analizei nevoilor de calificări ale operatorilor economici, dar și pe baza cererilor formulate de agenții economici.

Și pentru cei care doresc să urmeze o școală postliceală, Ministerul Educației are vești bune: pentru învățământul terțiar preuniversitar de stat, cifra de școlarizare a crescut, fiind prevăzute 31.541 de locuri, dintre care 28.000 de locuri sunt repartizate pentru anul I, învățământ cu frecvență zi și cu frecvență serală.

Noile cifre de școlarizare propuse de Minister au fost primite cu bucurie de o parte din părinți și elevi, care cred că este mult mai important să înveți întâi o meserie și apoi să decizi dacă vrei să urmezi studii superioare sau nu. Au fost și critici din partea altor părinți care consideră că dispariția unor locuri de la liceele teoretice nu va rezolva neapărat problema forței de muncă calificate, dar va obliga niște copii să se îndrepte spre școala profesională fără ca ei să își dorească, de fapt, acest lucru.

Măsura a fost criticată și de unii analiști pe domeniul educației care, de asemenea, cred că Ministerul dorește să rezolve problema învățământului profesional într-un mod mult prea rapid, fără ca multe dintre unitățile de învățământ profesional să aibă gata dotările specifice și nici numărul de cadre didactice necesar.

Însă dincolo de aceste probleme, care până la toamnă să sperăm că se vor rezolva, cel putin în Bucuresti, unde multe unități de învățământ profesional au început dotările cu aparatură modernă, rămâne și mentalitatea. Mulți părinți ar dori ca ai lor copii să facă întâi un liceu teoretic și apoi să urmeze învățarea unei meserii, iar alții doresc să își vadă copiii studenți cu orice preț și numai la facultățile dorite de ei și nu de tineri, care adesea au un instinct mai bun al orientării în viață și reușesc uneori să fie mai pragmatici decât părinții lor.

Pe de altă parte, să nu uităm că în anul 2016 statisticile arătau că în țara noastră existau peste 440.000 de tineri care nu aveau un loc de muncă, dar nici nu erau cuprinși în vreo formă de învățământ. Poate pentru cei care se află într-o astfel de situație sau s-ar putea afla în viitor, o școală profesională sau postliceală ar fi o soluție salvatoare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.