Uniunea Europeana – lupta pentru banii chinezilor

Astazi are loc la Bruxelles cel de-al 21 summit China-Uniunea Europeana.

Inainte de summit, Comisia Europeana (CE) și Inaltul Reprezentant pentru politica externa, Federica Mogherini, au emis un comunicat comun, in care se afirma ca nici UE in asamblul sau, nici statele sale membre, “nu isi pot îndeplini in mod eficace obiectivele in relatiile cu China, fara o unitate deplina”.

Dece era nevoie de un asemenea comunicat comun?

Pentru ca relatia dintre europeni si chinezi este foarte complicata.

Asa cum afirma chiar CE schimburile economice dintre UE si China se depasesc 1 miliard de euro pe zi, deci miza economica a acestui summit este enorma in conditiile in care ambele parti vor sa faca afaceri, dar nu prea se inteleg in ce fel.

De exemplu din cate afirma o analiza publicata pe EurActiv.com, europenii vor propune Beijing-ului sa studieze fezabilitatea unor investitii comune in conexiuni feroviare intre Europa si China

Dar, in acelasi timp, spune tot EurActiv.com, China este un concurent economic in domeniul tehnologic dar si un rival sistemic care promoveaza modele alternative de guvernare.

In traducere, europenii le reproseaza chinezilor ca nu sunt democrati si, in acelasi timp, ca isi protejeaza excesiv piata interna in timp ce profita de pietele europene.

Bruxelles-ul ar dori un front unit al europenilor

Dar acest front unit are multe fisuri din cauza ca Europa nu a profitat in mod egal de apetitul investitional al Chinei.

Din 2010 si pana in prezent China a investit peste 145 milliarde de euro in Europa, dar cea mai mare a banilor s-au dus in Europa Occidentala.

Conform unei analize a companiei americane Rhodium Group, anul trecut companiile chineze au investit in UE 17,3 milliarde de euro din care 45% doar in Marea Britanie, Germania si Franta.

In  Franta chinezii detin 50% din actiunile la aeroportul din Toulouse-Blagnac, obiectiv strategic inclusiv pentru ca este folosit pentru probele de zbor ale avioanelor Airbus. Tot in Franta chinezii detin 14% din capitalul concernului Peugeot-Citroen si 15% din grupul Hotelier Accor, si sunt posesori 100% a companiei de turism Club Mediterranee.

In ce priveste Germania,  doar in 2017 chinezii au cumparat actiuni de aproape 14 miliarde de dolari la companii germane conform site-ului Deutschland.de.

Dece sa nu chemam chinezii si in Est?

Aici intervine ruptura de interese intre UE bogata si UE saraca.

Tarile bogate, dupa ce au primit multi ani investitii chinezesti, sunt acum nemultumite ca Beijing-ul nu este la fel de doritor sa permita firmelor occidentale sa investeasca si ele in China, asa ca spun ceva de genul “Am asteptat destul, de-acum incolo, daca voi nu ne permiteti sa intram pe piata voastra, nici noi nu va mai permitem sa intrati pe piata noastra”.

Pentru ca acest pumn batut in masa sa fie eficient trebuie, insa, ca toate cele 27 de tari comunitare sa fie la fel de intransigente fata de China, dar europenii mai saraci, nu doar cei din Est, dar si cei din Sud (Spania, Portugalia, Grecia, Italia), au prea mare nevoie de banii chinezilor ca sa isi permita sa fie intransgenti.

In Romania, imediat ce a aparut stirea ca autostrada Ploiesti-Brasov ar putea fi construita de o companie chineza, lobby-ul dela Bruxelles s-a si pus in miscare si au aparut in spatiul public articole cum ca asemenea investitii sunt periculoase,  ca alte tari au platit scump, ca trebuie sa ne gandim de doua ori… etc. etc.

Sa nu primim investitii chinezesti?

Oricum nu avem ce sa nu primim. In cel mai recent raport al BNR privind Investitiile Straine Directe in functie de tara de origine, China nici nu figureaza pe lista tarilor care la 31 decembrie 2017 aveau investitii de peste 100 de milioane de euro in Romania. Pana si Gibraltarul figureaza pe lista, cu investitii de 286 de milioane de euro, dar nu si China.

In schimb, Croatia este pe cale să semneze nouă acorduri bilaterale în cadrul summitului 16+1 carese va desfasura, incepand de maine, la Dubrovnik

Un acord ar urma sa fie intre biroul central de stat croat pentru dezvoltarea societăţii digitale şi Huawei Technologies, alt acord va fi între Banca Croată pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare cu Banca Chineză de Dezvoltare. In plus, chinezii încep construcţia de autovehicule electrice destinate pieţelor din Europa Centrală şi de Est în noua fabrica de la Nova Sela, din sudul Croatiei.

Sa vedem cum va sti Romania sa-si apere interesele economice la summit-ul de astazi, dar, mai ales, sa vedem cum isi va promova interesele si la Dubrovnik, unde va fi prezent premierul chinez Li Keqiang, iar din partea Romaniei va fi premierul Viorica Dancila.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.