„Urgența este pentru Urgențe!”

Campania „Urgența este pentru Urgențe” lansată astăzi își propune să contribuie la educarea populației din România cu privire la utilizarea rațională și responsabilă a serviciilor medicale de urgență.

Campania este realizată în parteneriat de Fundația Centrul pentru Politici și Servicii de Sănătate, Ministerul Sănătății, Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și Serviciul de Telecomunicații Speciale, administratorul 112 în România, în cadrul proiectului „Îmbunătățirea calității serviciilor de urgență prespitalicești și spitalicești prin dezvoltarea și implementarea unui program  de formare – etapa a 2-a” proiect finanțat prin  Programul de Cooperare Elvețiano-Român.

 

Această campanie se derulează cu sprijinul Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), fiind declarată, în ședința din 28.03.2019, campanie de interes public. Astfel, CNA susține, prin recomandarea nr 9/28.03.2019, începând cu data de 7 aprilie 2019, la nivel național, regional și local, difuzarea spoturilor radio – TV ale campaniei pentru o perioadă de 1 an.

Cele 2 spoturi TV și 2 spoturi radio realizate în cadrul campaniei au la bază realitățile utilizării de către populație a serviciilor de urgență atât la nivel de spital cât și de prespital.

Conform datelor Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul 112 în România,  în anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgență au răspuns la 12.735.836 apeluri.

Mai mult de jumătate însă din numărul total de apeluri preluate în anul 2018 nu reprezintă urgențe de competența Serviciului 112, ci solicitări de informații diverse, apeluri efectuate din greșeală, farse și apeluri injurioase.

 Din urgențele anunțate la 112 în 2018, 57% au reprezentat cazuri medicale, iar experiența serviciilor de urgență din prespital arată că mare parte din aceste cazuri sunt mai curând consultații la domiciliu.

Un studiu tip CAP (cunoștințe, atitudini, practici) realizat în 2018, în cadrul proiectului, pe o populație reprezentativă urban-rural, peste 18 ani, a arătat că aproape 20% dintre români s-ar prezenta la Unitățile de Primiri Urgențe (UPU) pentru rezolvarea unei probleme cronice, în loc de a apela ca primă intenție la medicul de familie sau la un medic specialist. Acest fapt, deși arată încrederea populației în serviciile de urgență, generează în prezent:

  • supra-aglomerarea serviciilor de asistență medicală de urgență, atât la nivel de prespital (ambulanță, SMURD) cât și la nivelul UPU/ CPU
  • riscul ca acele cazuri în care viața este amenințată să nu poată fi adresate cu maxim de rapiditate și eficiență, din cauza solicitărilor abuzive care utilizează resursele existente.

Campania ”Urgența este pentru urgențe” invită populația să adopte comportamentul corect privind accesarea serviciilor de sănătate: adresarea către medicul de familie pentru afecțiuni cronice sau investigații medicale, respectiv accesarea sistemului de urgență doar în situații acute.

Spoturile, a căror regie este semnată de Constantin Popescu iar imaginea și producția de către Liviu Mărghidan, transpun adecvat în imagine și sunet aspecte esențiale ale realității cotidiene a utilizării serviciilor de urgență la nivel de prespital și spital, transmițând mesajul campaniei: fiecare solicitare nejustificată poate pune în pericol viața altor persoane care se află într-o situație amenințătoare de viață chiar în acel moment și au nevoie de asistență medicală de urgență.

Este nevoie de responsabilitate din partea fiecăruia dintre noi pentru ca sistemul medical de urgență să ne poată ajuta atunci când avem nevoie. Totodată, este adresată și problema tot mai acută a timpilor de așteptare în UPU, accesul la serviciile de urgență în UPU făcându-se în funcție de gravitatea cazurilor.

”Nu întâmplător am ales ziua de astăzi, 7 aprilie, Ziua Mondială a Sănătății, pentru lansarea campaniei “Urgența este pentru urgențe”.

Tema din 2019 este „Acoperire universală de sănătate: (pentru) toată lumea, (de) peste tot”.

Sistemul de urgență din România este deschis tuturor românilor, 24 de ore din 24, asigurând accesul la servicii de sănătate populației din întreaga țară, oriunde s-ar afla aceasta.

Dar această deschidere este o sabie cu 2 tăișuri. Există în continuare un segment de populație care preferă să se adreseze serviciilor de urgență pentru rezolvarea unor probleme cronice, în loc să urmeze calea firească, aceea de a se adresa întâi medicului de familie.

Populația trebuie să conștientizeze că fiecare medic, asistent sau paramedic blocat la un caz care nu este urgent înseamnă mai puține resurse de urgență pentru situațiile grave, amenințătoare de viață.

Înainte de a suna la 112 sau de a te prezenta în UPU, întreabă-te: este situația mea cu adevărat urgentă și cred că îmi poate pune viața în pericol?

Pentru că un apel nejustificat la 112 te poate transforma în complice la moartea unuia dintre concetățenii tăi!

Adresarea la UPU, atunci când este vorba de probleme cronice, care ar putea fi rezolvate la nivelul medicului de familie sau a medicului specialist creează, pe de o parte, frustrări datorită timpilor de așteptare, dar și riscul ca urgențele să nu poată fi adresate cu maximum de rapiditate datorită blocării personalului cu pacienții cronici.

“Ne bucurăm că regizorul Constantin Popescu și Liviu Mărghidan –  director de imagine și producător- au reușit, în cele doar 30 de secunde ale fiecărui spot, să surprindă esența acestor mesaje și să le trasmită populației într-o manieră care face apel la responsabilitatea individuală: nu teama de pedeapsă trebuie să ne oprească de la utilizarea abuzivă a serviciilor de urgență, ci conștiința fiecăruia dintre noi.” – Dr. Raed Arafat, Secretar de Stat în Ministerul Afacerilor Interne, coordonator tehnic al proiectului.

Programul de Cooperare Elvețiano-Român, cu o valoare totală de 181 milioane de franci elveţieni, se desfăşoară în perioada 2009 – 2019 în scopul reducerii disparităţilor economice şi sociale dintre România şi restul statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi a disparităților dintre regiunile României.

Fondul Tematic “Reforme în domeniul sănătăţii” din cadrul Programului de Cooperare Elveţiano-Român este administrat de Organismul Intermediar Elvețian (Institutul Elveţian de Sănătate Publică şi Boli Tropicale şi Fundaţia CRED, Centrul Româno-Elveţian pentru Dezvoltarea Sistemului de Sănătate).

Proiectul ”Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de urgenţă prespitalicești şi spitalicești, prin dezvoltarea şi implementarea unui program de formare” etapa a 2-a  este implementat de Fundația Centrul pentru Politici și Servicii de Sănătate (CPSS) în perioada 2018-2019, în calitate de Agenție executivă. (www.cpss.ro).

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.