Indiferenta la previziunile alarmiste, piata auto continua sa creasca

In primele două luni ale acestui an in Romania au fost vandute peste 19.500 de autoturisme noi, o crestere cu 18 procente fata de primele doua luni din 2018, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA). Vanzarile de masini in crestere din tara noastra contrasteaza cu cvasi-stagnarea care s-a inregistrat pe pietele din Franța si Germania si cu scaderea vanzarilor inregistrata in  Italia, Spania și Marea Britanie.

De unde au romanii bani

Nu este vorba doar de banii romanilor persoane fizice: din cele aproape 20.000 de autoturisme noi, 69% au fost cumparate de companii.

Avand in vedere ca piata autohtona este inca mica si a scazut mult dupa criza din 2009, ritmul foarte rapid de revenire este oarecum normal: daca vinzi 20.000 de masini in plus la o piata de 100.000 pe an ai o crestere de 20%, daca vinzi 100.000 de masini in plus la o piata de 10 milioane ai o crestere de doar 1%.

Acestea fiind zise, firmele romanesti o duc bine si au bani sa-si modernizeze si sa-si extinda intreg parcul auto, pentru ca nu este vorba doar de autoturisme: au crescut cu 13 procente si vanzarile de vehicule comerciale noi, dupa cum spune APIA.

Este vorba de parametrul numit “increderea consumatorilor”; in acest caz este increderea consumatorului de autovehicule, fie persoane fizica sau persoana juridica, de a se angaja la o achizitie scumpa, care este platita pe termen lung. Este, in fond, increderea in viitor, a unui patron, sau a unui simplu cetatean.

Tot cumparam multe rable

Pentru 19.500 de masini noi, romanii au cumparat in primele 2 luni din 2019 73.000 de masini vechi din Occident, deci raportul vechi/nou este de 4 la 1.

Jumatatea plina a paharului, de fapt sfertul plin, este ca totusi fata de aceeasi perioada a anului trecut numarul de rable cumparate a scazut cu aproape 8 procente. In plus, APIA mai spune ca rablele foarte rable, adica cele mai vechi de 12 ani, s-au cumparat cu 15% mai putine.

Romanii nu sunt inca suficient de bogati ca sa nu mai cumpere rablele occidentalilor, dar au inceput sa fie suficient de bogati ca sa nu mai cumpere chiar orice fel de rable.

Dacia, stapana pietei

La autoturisme evident ca asta este situatia, Dacia ofera cel mai bun raport calitate-pret la criteriile cerute de romani, adica nu ai nevoie de masini mai puternice, sau mai confortabile, pentru cei doar 800 de kilometri de autostrada din tara noastra.

Dar indraznesc sa cred ca lipsa de noi modele la Dacia, sau lipsa de modificari importante la modelele existente, este cauza principala pentru care Dacia are acum sub 28% din piata, in timp ce in anii trecuti avea lejer peste 31-32%.

Cei de la Pitesti trebuie urgent sa vina cu motoare mai mari, cu caroserii mai elegante, mai spatioase, cu ceva mai bun in gama, pentru ca altfel, pe masura ce romanii o duc mai bine, inevitabil vor cauta masini care sa ofere peste minimumul pe care il ofera acum Loganul si Sandero.

Un semn clar ca romani doresc mai mult este ca si in luna februarie s-a repetat situatia din ianuarie: s-au cumparat mai multe Duster-uri decat Logan-uri. Nu au fost mult mai multe, dar oricum mai multe ceea ce este o premiera pe piata romaneasca (1.596 Duster cumparate in primele 2 luni din 2019, fata de 1503 de Logan).

Ford merge bine

Productia Ford Romania in februarie 2019 (12.579 unitati), a fost cu 48,1% mai mare decat in luna anterioara, spun Producatorii si Importatorii de Automobile.

Masinile pe motorina scad ca procent, cel putin in ce priveste achizitiile de masini noi, si a ajuns acum la doar  putin peste o treime din piata (36%).

Masinile ecologice (electrice si hibride) cresc ca pondere, au ajuns la 3,3% din totalul vanzarilor de masini noi, dar cifrele totale sunt inca foarte mici: vorbim de mai putin de 600 de masini hibride si mai putin de 80 de masini 100% electrice cumparate in primele 2 luni.  Mai avem mult pana cand masinile ecologice vor avea o pondere intr-adevar importanta, desi mai toate parcarile centrelor comerciale, din Bucuresti cel putin, au acum statii de incarcare pentru masinile electrice.

Sa vedem cum va fi Dacia Electrica, despre care au tot aparut informatii.

FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.