Noi complicații în povestea RADET

de Mircea Apostolescu

După ce, pe 22 februarie, Planul de reorganizare al RADET a fost aprobat fără votul creditorilor care dețin vreo 90% din creanțele asupra regiei de termoficare, lucrurile par a se complică, din nou. Liberalii, al căror acord părea că fusese obținut pentru înființarea unei noi companii care să preia activitatea RADET cu un vot de două treimi, spun acum că nu vor mai vota respectivă companie. De ce? În mare, pentru că, dacă nu există garanția că noua companie va da dovadă de transparență și că va fi managerială performant, ea poate ajunge în faliment, precum RADET.
Iată ce spune consilierul municipal liberal Cătălin Deaconescu. Intriga se complică. Liberalii nu mai vor cele 2 noi companii. Deci nu vor fi 2/3 pentru înființarea Termoenergetica…
Fără schimbarea modelului economic care guvernează termoficarea în București, oricâte societăți ar înființa doamna Firea, ele vor ajunge, mai devreme sau mai târziu, tot în faliment.
Nu poți opri efectele unei ilegalități prin comiterea unor noi ilegalități și este o chestiune de timp până o instanță ar declara și noua societate ca fiind nelegală!
Despre companiile municipale
Pe toată durata acestui mandat, administrația Firea-PSD-ALDE i-a tratat pe bucureșteni cu aroganță și autosuficiență, nu a explicat măsurile propuse, iar decizia de a schimba modelul administrativ al Bucureștiului prin înființarea a 22 companii i-a aparținut în totalitate.
Decizia Curții de Apel prin care înființarea a 20 de societăți a fost declarată nelegală reprezintă marele eșec al administrației Firea-PSD, chiar mai mare decât iminentul faliment al RADET. Doamna Firea trebuie să vină în fața Consiliului general să-și asume acest eșec și să propună măsuri de intrare în legalitate, cu aplicare imediată.
Primarul general trebuie să propună dizolvarea și lichidarea firmelor ilegale și să propună măsuri pentru limitarea pierderilor. De altfel, hotararea judecatoreasca este definitiva si executorie, nicio altă soluție juridică nu poate exista, în afara punerii ei în executare, prin dizolvarea și lichidarea tuturor acestor companii. Este singura soluție legală posibilă si ea nu ține de vreo negociere politică.
Despre proiectul propus
Prin actuala hotărâre propusa de Gabriela Firea, cei care au votat înființarea companiei Energetica, dar mai ales cei care au condus compania sau au influențat luarea unor măsuri, incearcă disperați să își ”acopere” răspunderea, inclusiv cea penală sau patrimonială, prin votul Consiliului.( vezi Anexa 3)
Hotărârea, în forma în care a fost prezentată, ar trebui spartă în 3 hotărâri: una care să vizeze dizolvarea Energetica, alta care să vizeze înființarea unei companii pentru producerea, transportul, distribuția și furnizarea de apă caldă și căldură și a treia, eventual, prin care să se înființeze o companie de servicii energetice.
Prin aceasta Hotărâre nu se înființează doar o companie, Termoenergetica, care să preia funcția RADET, ci se și divizează CM Energetica, cea declarată nelegală. Când instanța îți spune că CM Energetica NU există, nu ai ce să divizezi, trebuie să o lichidezi! Nu se poate diviza o entitate care nu mai există din 22 noiembrie, de la Decizia Curții de Apel. Toate actele subsecvente infiintarii companiilor nelegale sunt nule, inclusiv contracte, licențe sau actele de delegare ale serviciului public.
De asemenea, se înființează și o altă companie, a 23-a în mandatul Firea, CM Energetica Servicii București SA. Decizia de a înființa și o companie de servicii energetice este o masura de politică publică ce vine in totala contradictie cu ce a susținut PNL în ultimii 2 ani. Înființarea unei companii de servicii energetice cu capital apartinand unităților administrativ teritoriale membre (București, Chiajna, Popești Leordeni) NU se justifică, atâta timp cât piața oferă suficiente resurse în zona privată. Prin crearea acestei companii, piața serviciilor energetice va fi distorsionată, iar prețul serviciilor încredințate direct de alte structuri municipale (PMB, administrații, spitale, companii municipale) nu va fi unul real, de piață, determinat în urma unor proceduri competitive de achiziție.
Acționariatul companiilor trebuie justificat prin studii de oportunitate și proiecte concrete de dezvoltare a SACET, lucru care nu s-a întâmplat în ultimii doi ani. Ce aport real la buna îndeplinire a scopului societății Termoenergetica aduc cele 2 UAT-uri din Ilfov? – argumente reținute de Curtea de Apel în decizia din 22 noiembrie.
În textul prezentat nu sunt suficiente garanții că principiile managementului profesionist vor fi transpuse în realitate: mandatele inițiale sunt tot de 2 ani, iar abia în termen de patru luni după finalizarea și aprobarea divizării se va iniția procesul de selecție a expertului în recrutare. Aceastan înseamnă, în cel mai bun scenariu, că vom avea cel puțin pentru perioada rămasă din acest mandat al Consiliului general, administratori așa cum ne-a obisnuit deja administratia Firea: oamenii de la partid, rubedenii, alte obligații! De asemenea, nu există nicio condiționalitate legată de un plan de management aprobat de AGA, pe baza unui mandat acordat de CGMB. Totodată, pentru directorul general și/sau directori generali adjuncți NU există nicio prevedere care să oblige societatea la selecția transparenta a acestuia/acestora, într-un termen rezonabil.

 

București, meriți mai mult!

text&foto: Mircea Apostolescu

 

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.