CONCEDIU: ce trebuie să faci ca să cumperi o vacanță în siguranță

Sursa foto: plus.google.com

Suntem încă în sezonul de „early booking” pentru vacanța de vară și suntem bombardați, pe toate căile, de reclame pentru a ne cumpăra vacanța de la indivizi ciudați, îmbrăcați în bermude, cu căști coloniale și chiar papagali exotici pe umăr. Și toate reclamele ne ispitesc cu promisiunea unei vacanțe „de vis” … „la cel mai avantajos preț”…

Mulți dintre noi ne străduim să ne rezervăm concediul la mare, încercând să găsim cea mai bună ofertă, cele mai bune servicii turistice, la prețul cel mai avantajos, astfel încât să putem trăi aievea visul „vacanței perfecte” …
Indiferent unde ne dorim să ne petrecem vacanța „de vis” la vară, de obicei, strângem bani să o plătim încă de când ne-am întors din concediul de vara trecută și vrem tot ce e mai bun, cel mai frumos hotel, cea mai bună cameră, cu vedere spre mare, cea mai bună plajă, cel mai bun zbor sau autocar cele mai frumoase excursii, etc.
Problema este că după scandalurile cu agențiile de turism care au intrat în insolvență peste noapte anul trecut, ne este frică să nu dăm banii în februarie sau martie și să ne trezim în iulie, august, septembrie sau octombrie că am rămas cu buza umflată și fără bani, și fără vacanță.

Din această cauză am apelat la unul dintre cei mai cunoscuți specialiști din turism, domnul Dragoș Anastasiu, rugându-l să ne învețe cum să ne cumpărăm vacanța mult-visată în siguranță. Dragoș lucrează în domeniul turismului încă din anii ’90 și conduce actualmente un mare operator de turism, Compania „Eurolines”.

Cum de au „dat țeapă” agențiile de turism?

În ceea ce privește problema agențiilor de turism care și-au lăsat clienții cu buza umflată anul trecut, situația a fost posibilă din cauză că statul român nu a reușit, până de curând, să pună în aplicare o directivă europeană veche de 30 de ani care privește garantarea pachetelor turistice. Așa se face că multe agenții de turism nu aveau asigurări de insolvență din care să poată fi despăgubiți clienții.

Acum, situația s-a mai îmbunătățit, agențiile de turism fiind, în sfârșit, obligate să constituie garanții pentru pachetele turistice, a explicat Anastasiu pentru București Fm. Președintele „Eurolines” spune că numărul de turiști care au rămas și fără vacanțe și fără bani nu a fost foarte mare, raportat la volumul total al tranzacțiilor din turism, dar este inadmisibil ca fie și numai o singură persoană să rămână nerambursată, de vreme ce legislația europeană privind garantarea pachetelor turistice este în vigoare de 30 de ani.

Cum să îți alegi agenția de turism…

Dar, cum am putea noi, clienții, să ne dăm seama dacă o agenție de turism este serioasă sau nu, și dacă ne putem încredința economiile și vacanța în mâinile unui anumit operator de turism?

Dragoș Anastasiu spune că există și agenții mari și mici, mai cunoscute și mai puțin cunoscute, mai noi sau

Sursa foto: www.mediafax.ro

mai vechi pe piață dar care sunt demne de încredere.
Atunci însă când vrem să ne alegem agenția prin care vom achiziționa serviciile turistice, ar trebui să fim atenți la câteva lucruri. Astfel, contează foarte mult referințele pe care le putem găsi despre agenția respectivă, nu doar review-uri pe internet, ci și cele de la colegi, prieteni etc.
Apoi, ar trebui să facem o vizită la sediul agenției, pentru a ne convinge că acesta există și a vedea dacă se altă într-o cămăruță din cine știe ce fund de curte ori un sediu serios.
De asemenea, este util să ne informăm dacă agenția respectivă are licență în turism, ceea ce putem verifica pe site-ul Ministerului Turismului (mturism.ro).

Pentru a fi cât mai siguri, ar trebui să verificăm dacă agenția are asigurare de insolvență. Unele firme au o asigurare de 20 de mii de euro, altele de 1 milion de euro, în funcție de volumul de servicii turistice pe care îl intermediază.
Viitorul client ar trebui să fie atent și la prestația consultanților agenției de turism de la care ar dori să-si cumpere vacanța, explică Anastasiu.

Atenție la „ofertele fascinante”!

Sigur, piața agențiilor de turism este vastă și diversă. Suntem bombardați zilnic, la televizor și pe internet de tot felul de reclame de oferte care mai de care mai tentante.

Numai că, atunci când primim o „ofertă fascinantă” din hotel,receptie,turismpunctul de vedere al prețului, ar trebui să fim foarte precauți.

Agențiile de turism sunt doar simpli intermediari care vând serviciile prestate de alți operatori economici. De aceea, diferențele de preț pot fi date doar de cantitatea de servicii pe care o agenție o achiziționează pentru a le revinde către clienții săi. Dar aceste diferențe nu pot fi foarte mari. De aceea, dacă primim o ofertă cu un preț foarte mic, ar trebui să analizăm cu atenție serviciile pe care ar urma să le achiziționăm și calitatea acestora, precum și nivelul de încredere pe care îl prezintă agenția respectivă.
În alegerea unei oferte, ar trebui, cel mai probabil, să le eliminăm pe cea mai ieftină și pe cea mai scumpă (pentru aceleași servicii) și să alegem o ofertă undeva la mijlocul clasamentului. Altfel, putem să ne bucurăm că am economisit niște bani la cumpărarea vacanței, dar să riscăm să primim servicii de slabă calitate ori să nu le primim deloc, explică Dragoș Anastasiu.

Care sunt pașii pentru o vacanță sigură…

Bun, să zicem care am ales o agenție și o ofertă. Care sunt pașii necesari pentru a ne asigura că am cumpărat vacanța pe care ne-o dorim și că nu vom păți vreo boacănă care să ne trimită la plajă în propriul balcon și să ne lase și fără banii de vacanță?

Ei bine, înainte de a da vreun ban, agenția are obligația să ne înmâneze un formular, care este standard în toată Europa și pe care ar trebui să îl păstrăm, fie că ne-a fost înmânat fizic, fie că ne-a fost transmis pe cale electronică, prin e-mail. Acest formular trebuie să conțină toate condițiile negociate și convenite, de la preț, până la aerul condiționat din camera de hotel, transport, transfer etc. Aceasta este o informare pre-contractuală care trebuie să cuprindă, obligatoriu, și mențiunea dacă pachetul turistic respectiv este sau nu asigurat împotriva insolvenței, ne învață șeful de la „Eurolines”.
Abia după ce primim această informare, urmează faza booking-ului, adică a încheierii contractului. Contractul trebuie să fie însoțit de factură. Pe această factură trebuie să fie trecute toate condițiile prevăzute în informarea pre-contractuală. Abia după primirea facturii, trebuie să plătim, la scadența discutată cu agenția de turism.
Cu 2-3 săptămâni înaintea vacanței, trebuie să primim de la agenție documentele de călătorie, adică biletul de transport, voucherul de la hotel și eventual vouchere pentru excursii, în funcție de pachetul turistic achiziționat.
Dacă pe durata vacanței ceva nu se întâmplă așa cum ni s-a promis, trebuie să reacționăm IMEDIAT! Asta înseamnă că trebuie să contactăm agenția de turism, fie prin intermediul reprezentantului de la fața locului, al șoferului de autocar, fie prin telefon, e-mail etc, pentru că agenția să afle despre problemele mele care le întâmpinăm ca turiști, și să le poată rezolva sau îndrepta. Astfel, în peste 90% dintre cazuri, lucrurile se îndreaptă pe loc și nu ne vor strica vacanța, ne învață Anastasiu.

„Tips-ul”, când și cât trebuie să lăsăm…

Dragoș Anastasiu spune că tips-ul trebuie să reprezinte o expresie a satisfacției clienților față de serviciile turistice. Cu alte cuvinte, putem să lăsăm tips, dacă suntem mulțumiți de serviciile pe care le-am primit și nu că să „nu ne scuipe în ciorbă”.

Cât privește cuantumul tips-ul, există cutume în fiecare țară. Un tips de 7% până la 11-12% din valoarea serviciilor corespunde așteptărilor din cele mai multe țări. Doar în Statele Unite sau în Marea Britanie procentul este mai mare, conform obiceiurilor. Dacă turistul este foarte mulțumit de serviciile primite, atunci el poate oferi un tips mai mare, de până la 20% din valoarea serviciilor, și poate lăsa tips chiar și acolo unde nu se așteaptă o asemenea răsplată, la recepționer, la cameristă, șofer sau ghid, spune șeful „Eurolines”.
Însă, cel mai bun lucru pe care îl poți face, ca turist, pentru a primi servicii bune este să te comporți frumos cu oamenii care prestează acele servicii, să la zâmbești, să vorbești cu chelnerul sau cu camerista și să creezi o relație de prietenie. Asta contează mai mult decât tips-ul, susțină Dragoș Anastasiu.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.