Alexandru Burghiu (RADET): În niciun caz nu se va întrerupe furnizarea agentului termic către populație!

Administratorul special al regiei de termoficare bucureștene (RADET), Alexandru Burghiu, admite posibilitatea ca aceasta să ajungă în stare de faliment, dacă Ministerul Energiei și Romgaz nu vor fi de acord cu planul de reorganizare, așa cum a fost elaborat el de către administratorul judiciar, Rominsolv. Chiar și în această situație, va fi asigurată continuitatea serviciului public de termoficare.

Activitatea RADET va fi mutată fie pe Compania Municipală Energetica, după ce aceasta va fi ratificată printr-un vot de două treimi al Consiliului General al Municipiului București, fie către o altă companie nou creată. În nici un caz, nu se va ajunge la întreruperea furnizării energiei termice către populație, a dat asigurări Burghiu, într-o declarație pentru București Fm.

De ce nu am avut căldură și apă caldă …

Pe de altă parte, șeful de la RADET recunoaște că, în această iarnă, au survenit mai multe avarii pe magistralele rețelei primare de transport a energiei termice. Nu a fost o creștere foarte mare a numărului de avarii față de anul trecut, dar au fost afectate zone care, până acum, nu avuseseră asemenea probleme.

Este vorba mai ales despre Magistrala 2 Sud, care a afectat Sectoarele 2 și 3 în ajunul Crăciunului, și despre Drumul Taberei. Magistrala 2 Sud are o vechime de 53 de ani, depășind cu mult durata de viață normală de producător, adică 25 de ani.

Această magistrală ar fi trebuit înlocuită acum 27-28 de ani, explică șeful regiei de termoficare bucureștene.

Vin și vești bune din Cavafii Vechi …

Există, însă, și vești bune. Tronsonul din zona Energeticienilor-Bobocica, care a cauzat mari probleme în acest sezon de încălzire, va intra în modernizare. Țevile vechi de peste 50 de ani vor fi înlocuite cu unele noi, preizolate, pentru a reduce transferul termic.

Noile conducte vor avea și un diametru mai mic, deoarece consumul de agent termic nu mai este cel de pe vremea când a fost proiectat și realizat sistemul, iar, prin reducerea diametrului, se va asigura reducerea pierderilor și o presiune mai mare a agentului termic, a explicat Burghiu pentru București Fm.

Șeful din Cavafii Vechi spune că, tot anul acesta, vor demara încă șase lucrări, pe lângă cea din zona Bobocica.

Ele vor duce la înlocuirea a 64 de kilometri de rețea primară, printr-un contract derulat de Compania Municipală Energetica al cărui beneficiar este Primăria Capitalei. Aceste lucrări se află, deja, în stadiu de proiectare. Pentru trei loturi, proiectarea a fost finalizată, restul urmând a fi gata în termenul cel mai scurt. Odată cu finalul sezonului de încălzire, aceste lucrări vor intra în stadiul de execuție, promite Alexandru Burghiu.

Administratorul special al RADET spune că marile pierderi, avariile care lasă fără căldură cartiere întregi, au loc pe cei 987 de kilometri de rețea primară. Acești aproape 1000 de Kilometri au fost realizați în 20 de ani. Din păcate, doar 20% din rețea a fost modernizată, imediat după 1990. Asta înseamnă că rămân de refăcut 800 de kilometri.

În momentul de față, RADET are în vedere modernizarea a 502 kilometri. Pentru 63 de km, proiectarea este aproape finalizată și va începe execuția, odată cu finalul actualului sezon de încălzire.

Pentru alți 212 de km este în lucru studiul de fezabilitate, fiind obținute 38 de avize din cele 43 necesare pentru accesarea de fonduri europene. Cererea de finanțare va fi depusă în luna aprilie a acestui an.

În a treia etapă, alți 200 de km vor fi modernizați din bugetul Primăriei Capitalei. Se lucrează deja la studiul de fezabilitate și pentru această a treia etapă, studiu ce urmează să fie finalizat anul acesta, dă asigurări șeful din Cavafii Vechi.

Burghiu spune că lucrări de o asemenea amploare nu s-au mai făcut niciodată, în București.

„Demararea unor asemenea investiții necesită eleborarea unor documentații foarte laborioase. Sunt 43 de acuzatori care trebuie să-și dea acordul, între aceștia aflându-se toți deținătorii de utilități. Pentru fiecare aviz, fiecare deținător de utilități analizează planșă cu planșă mai mult de jumătate din oraș. Situații cu caracter excepțional apar la fiecare pas și, de aceea, fac apel la cetățenii Municipiului București să înțeleagă că nu avem cum să demarăm o investiție fără studiu de fezabilitate, fără proiect, după care urmează partea de atribuire. Toate aceste proceduri se întind pe o durată foarte mare. Nu s-a stat, s-a lucrat continuu și iată că primele rezultate vor începe să apară, pentru că, la finalul sezonului rece, vom începe execuția”, a declarat Alexandru Burghiu pentru București Fm.

În condițiile în care toate investițiile vor demara conform planului, de la an la an se va simți un efect benefic.

„Nimeni nu poate afirma că, în 2-3 ani, va moderniza întreg sistemul. Pentru prima dată, în 2018, au început investițiile în RADET, au venit primele vane. Acestea sunt mai importante decât țeava în sine. Pentru că, atunci când are loc o avarie, trebuie să izolăm acel segment prin închiderea unor vane. De foarte multe ori, acestea nu funcționează pentru că sunt foarte vechi. Atunci trebuie să închidem de la următoarea vană, la următoarea și, astfel, arealul afectat crește. În loc de 50 de blocuri sunt afectate 150. Nu putem alimenta o zonă afectată din altă parte, tot din cauza faptului că vanele vechi nu funcționează. Și cetățenii sunt nevoiți să stea în frig și nu au nici măcar apă caldă, pe timpul intervențiilor. O astfel de intervenție durează, deoarece trebuie să golim galeria de beton de apa fierbinte de 96-110°Celsius, trebuie să o aerisim, scoțând aburul fierbinte cu ventilatoarele, și să o lăsăm să se răcească pentru a putea interveni. După ce se înlocuiește segmentul afectat, urmează procesul de umplere. De aceea, lucrările pot dura între 12 și 36 de ore, în funcție de complexitatea ei”, explică Burghiu.

Salarii mici și lipsă de personal la RADET …

Șeful din Cavafii Vechi se plânge de faptul că salriul mediu net este de numai 1770 de lei. Salariul mediu al sudorilor este de 2200 de lei, în condițiile în care pe piața muncii un sudor este plătit cu 4500 de lei.

„Mă mir de ce unele categorii profesionale mai rămân în RADET. Singurul motiv poate fi doar sentimentul de apartenență la acest sistem”, spune șeful din Cavafii Vechi.

„Avem probleme mari cu personalul. La 31 decembrie, aveam 2979 de angajați, față de 5000, în vremurile de glorie. Este un deficit de 2000 de salariați, pentru că munca e aceeași, ba chiar mai grea, pentru că sistemul s-a învechit și sunt mai mult avarii, mai multe intervenții. Personalul e îmbătrânit, are o medie de vârstă de 49 de ani. Sub 35 de ani, avem doar 130 de angajați, din aproape 3000, la RADET. Nu mai vine nimeni din urmă, pentru că salarizarea a rămas la nivelul anului 2004. Acum, pentru prima dată, în ultima ședință a Consiliului General al Municipiului București, am reușit să obținem o majorare cu 30% a fondului de salarii. Majorare care va fi aplicabilă cu data de 12 martie. Abia atunci vom putea majora salariile, astfel încât să putem atrage tineri către RADET și să putem menține angajații pe care-i avem”, a declarat Alexandru Burghiu pentru București Fm.

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.