Interminabila Magistrala 5

Daca circulam prin Drumul Taberei vedem ca la gurile de metrou, inca nefinisate, s-au ridicat deja scheletele metalice ale viitoarelor constructii care vor acoperi accesul la peroane.

Cand se deschide Magistrala 5

Recent Metrorex a publicat o sinteza a stadiului in care se afla lucrarile de pe sectiunea Raul Doamnei – Eroilor, inclusiv ramificatia catre Valea Ialomitei, dar nu trebuie sa uitam ca M5 va ajunge pana in Pantelimon, candva.

La sectiunea despre care vorbim in data de 22 ianuarie structura de rezistenta era finalizata 99,67%, fundatia la calea de rulare era gata 99,5%, iar lucrarile la finisaje erau la 66,94%,

Acestea fiind zise, in prezent niciuna din statii nu este complet gata si dovada cea mai vizibila este la statiile Eroilor si Academia Militara, unde nici acum nu s-a re-deschis traficul de suprafata, care a fost deviat acum multi ani

In plus, traim in tara contestatiilor de care s-au molipsit si strainii, asa ca Magistrala 5 este blocata tot de o contestatie, mai exact firma germana Siemens a contestat la tribunal faptul ca firma franceza Alsthom a fost aleasa anul trecut drept castigatoare pentru sistemul de automatizare si protectie.

Pe 15 noiembrie anul trecut contestatia nemtilor de fost respinsa definitiv de Curtea de Apel, dar trebuie ca decizia Curtii sa fie si publicata. In plus, Siemens a mai deschis un nou proces, si trebuie sa fie judecat si acesta.

Teoretic, dupa ce toate problemele din justitie vor fi rezolvate – nu se stie cand – castigatorul, adica Alsthom, ar avea nevoie de inca 9 luni ca sa instaleze sistemul si sa-l probeze. Practic, directorul general Alsthom Romania, Gabriel Stanciu, este mult mai prudent in declaratii, spune ca mai intai sa aiba dreptul sa intre pe santier sa vada care este situatia acolo inainte de a fixa o data limita pentru darea in functiune.

Nici ramele de metrou nu au fost cumparate

In 2015 Metrorex anuntase ca o va cumpara rame spaniole CAF, dar licitatia a fost si ea suspendata de ingerul pazitor al anti-coruptiei, adica DNA, care a deschis o ancheta pe suspiciuni de coruptie. Ancheta nu a ajuns la niciun rezultat pana acum, dar nici nu a fost anulata, asa incat avem un nou blocaj.

Metrorex va trebui sa organizeze alta licitatie, intr-o prima faza, pentru 13 garnituri pe Drumul Taberei-Eroilor si apoi inca 13 pentru sectiunea Eroilor-Piata Iancului, atunci cand aceasta va fi construita.

Dar din momentul in care castiga o licitatie firma castigatoare, oricare va fi ea, tot are nevoie de minim 18 luni pana sa livreze prima rama de metrou.

Pana atunci vom trai din improvizatii, adica Metrorex are în exploatare 44 de trenuri ”Bombardier”, 24 de trenuri “CAF” şi 24 de trenuri vechi fabricate la Arad. Probabil pe M5 vor circula, provizoriu, trenuri din parcul existent, probabil ”Bombardier”. Pentru ca aceste trenuri vor fi luate de pe alte linii, in locul lor vor fi utilizate trenurile vechi fabricate la Arad, dar care au fost modernizate de Alsthom.

Magistrala 5 ar trebui sa ajunga in Pantelimon

M5 va fi prelungita pana in Pantelinom  in doua etape. Prima etapa ar trebui sa fie tronsonul Eroilor – Piata Iancului, care va avea ca statii: Hasdeu, Universitate, Rosetti, Calea Mosilor, Foisorul de Foc, Matasari si Piata Iancului. Initial se credea ca acest tronson va fi finalizat in 2019, acum nimeni nu mai spune nimic.

A doua etapa ar trebui sa fie intre Piata Iancului si Pantelimon cu statiile Soseaua Iancului, Arena Nationala, Chisinau, Morarilor, Spitalul Sf Pantelimon, Granitul si in fine Pantelimom, unde se va intalni cu Magistrala 1. Pentru acest tronson asteptarile au fost din start pesimiste: inaugurare doar prin anul 2030.

FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.