Inca o intelegere de tip cartel pe seama consumatorilor

Consiliul Concurenței continua seria actiunilor impotriva intelegerilor de tip cartel si a anuntat ieri ca a sanctionat sapte companii de pe piata comercializarii produselor alimentare din Romania cu amenzi in valoare totală de aproape 88 de milioane de lei, adica peste 18 milioane de euro.

Ce spune Consiliul Concurentei

In perioada 2010-2016 trei dintre cele mai mari lanturi de hipermaketuri din Romania: Auchan, Cora și Carrefour și patru dintre firmele care le furnizau marfuri, Quadrant-Amroq Beverages, Star Foods, Strauss România si Nelson Prod s-au inteles intre ele sa fixeze preturile la raft nu prin raportul cerere/oferta, asa cum este normal, ci furnizorul si hipermarketul stabileau un pret fix, sau minim, pentru vanzarea produselor catre cumparatori.

In consecinta cumparatorul a platit mai mult.

Din pacate, nu este prima oara cand se intampla asta: sa ne amintim ca in 2015, tot Consiliul Concurentei a sanctionat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora cu amenzi totale de 35 milioane de euro tot pentru fixarea prețurilor in perioada 2005-2009.

Acuzatii respinse si nu prea

Multi dintre cei sanctionati resping acuzatiile, dar Problema lor este ca de cele mai multe ori cel putin una din firmele sanctionate recunoaste faptele ca sa primeasca amenzi mai usoare, sau nu face contestatie, deci nu exista un front comun al firmelor si asta este bine.

In 2015 doar Selgros si Mega Image au contestat in justitie amenzile si procesele respective se judeca inca. Metro si Real  nu au contestat.

In cazul facul public ieri, se pare ca lantul Carrefour a recunoscut fapta, ca sa aiba parte de o reducere a amenzii.

In cazul celor 13 turoperatori amendati acum cateva saptamani pentru ca s-au inteles intre ei ca sa nu scada preturile la serviciile turistice, o companie, anume Christian Tour, a recunoscut, a ajutat la ancheta si a fost scutit total de amenda.

In decembrie anul trecut, cand au fost sanctionate cele mai mari 9 societati de asigurare din Romania,  pentru ca s-au inteles intre ele sa creasca tarifele pentru politele RCA, compania Euroins a recunoscut si ea faptele si in schimb a primit o amenda foarte mica.

Care au fost marfurile pentru care cumparatorii au platit mai mult la hypermaketuri

Daca luam lista furnizorilor sanctionati ieri vedem care este specialitatea lor:

Quadrant Amroq Beverages este imbuteliatorul si distribuitorul bauturilor Pepsi, Prigat, Lipton Ice Tea, Kick si al apei minerale Perla.

Star Foods este cel mai mare producator de chipsuri din Romania si distribuitor al croissantelor ambalate cu brandul „7 Days”

Strauss Romania, este cel mai important producator local de cafea, detine marcile Doncafa și Amigo

Nelson prod produce si distribuie inghetata si lipie libaneza.

Deci marfurile cu preturi fixate artificial sunt dintre cele mai consumate de romani

Lanturi de hipermarketuri de nivel european

Reputatia, sau dimensiunea afacerii, sau chiar faptul ca este vorba de o mare companie occidentala, nu inseamna automat o garantie a cinstei. Nicaieri in lume oamenii de afaceri nu sunt cinstiti prin predestinare genetica.

Nu trebuie sa ne facem iluzia ca daca au venit in Romania, companiile occidentale mari au adus cu ele automat si etica in afaceri, pt ca o asemena etica nu exista: oricine din lumea asta daca poate sa triseze, triseaza, oriunde in lume are afacerea.

Negustorii nu sunt cinstiti decat daca le este teama de lege, si am vazut cu totii ca pana si emblematicul concern Volkswagen nu a avut nicio ezitare sa pacaleasca mult timp si legea si clientii, la nivel global.

FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.