CMR condamnă modul în care a fost gestionată situația privind calitatea apei de la robinet

Coaliția pentru Mediu din România condamnă felul în care a fost gestionată situația privind calitatea apei de la robinet, în București.

Autorităților de la București le este reproșat faptul că Ministerul Sănătății, Ministerul Mediului și Primăria nu știu să comunice corect cu cetățenii.

Coaliția spune că nu s-a creat decât panică, iar neîncredrea populației în consumul de apă de la robinet a crescut. Asta în contextul în care în România consumul de apă îmbuteliată este mai mare cu 30% în ultimii cinci ani.

Sursa foto: www.sanatate.bzi.ro

Majoritatea PET-urilor ajung la gropile de gunoi pentru că procentul de reciclare la nivel național este scăzut.

”Situația de dezinformare în spațiul public a fost generată online, miercuri, 29 ianuarie, când au apărut mesaje conform cărora se recomanda neutilizarea apei de la robinet pentru băut, spălat sau gătit din cauza concentrațiilor mari de clor din apă. Problema a escaladat când Ministerul Sănătății a emis un comunicat prin care recomandă același lucru locuitorilor din sectoarele 5 și 6 ale capitalei. Compania Apa Nova a remis la rându-i un comunicat prin care explică foarte succint nivelul concentrațiilor de clor și cauzele lor și că acestea sunt conform legii și nu sunt dăunătoare sănătății”, se precizează în comunicat.

CMR mai atrage atenția că există în prezent o propunere pentru modificări la Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, în vederea creșterii accesului la apă potabilă în spațiul public și încurajarea consumului de apă de la robinet care prevede o serie de măsuri durabile și de bun simț pentru asigurarea unei bune calități a apei de la robinet pentru populație.

Modificările principale propuse sunt: posibilitatea de a solicita testarea apei de la robinet, iar în cazul în care sunt constatate abateri, care nu se pot remedia în termen de 7 zile, utilizatorul poate primi un filtru gratuit. Totodată, se introduce un nou articol care prevede ca autoritățile, instituțiile publice, operatorii economici care oferă servicii de alimentație publică să ofere apă potabilă clienților și beneficiarilor lor. Modificările legii au fost elaborate de senatorul Allen Coliban și deputatul Cornel Zainea, membri în Comisiile pentru Mediu din Parlament, din grupul USR. Propunerea legislativă a fost depusă la Senat.

Bucureștiul este una dintre puținele capitale europene unde accesul la apă potabilă în spațiul public este extrem de limitat.  Potrivit unei analize realizate de Ecopolis, în București există doar 140 de surse de apă pentru peste două milioane de locuitori, în comparație cu Roma unde sunt 2.500 de cișmele pentru 2.95 milioane de locuitori.

“Românii trebuie să aibă acces la apă potabilă de calitate, atât în locuințele proprii, cât și în spațiul public. În țările civilizate, autoritățile locale fac eforturi să crească încrederea locuitorilor în apa de la robinet, însă la noi se întâmplă contrariul. Testarea constantă a apei și informarea cetățenilor sunt esențiale pentru ca oamenii să aibă încredere în ceea ce consumă. Totodată, realizarea unei rețele de cișmele și țâșnitori la nivelul orașului, furnizarea de apă gratuită în instituțiile publice și încurajarea consumului de apă de la robinet sunt câteva dintre soluțiile pe care autoritățile publice ar trebui să le adopte în cel mai scurt timp!”, spune Loredana Pană, coordonator de proiect la Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.