Londra accelereaza catre un Brexit dur

Cu doua luni inainte de iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana premierul Theresa May s-a angajat, ieri, in fata Camerei Comunelor, sa incerce o renegociare a acordului de Brexit pe care, totusi, afirma ca il sustine cu fermitate.

Ce se intampla la Londra

Ieri seara membrii Camerei Comunelor au votat un amendament care exclude o ieşire din Uniunea Europeană fără acord, apoi tot ei au votat alt amendament care cere modificarea Tratatului cu UE, dar au tot ei respins un alt amendament care permitea amânarea datei iesirii din UE.

Tot deputatii sustin ca nu vor ca intre Irlanda de Nord si Republica Irlanda sa reapara o frontiera dura, pentru ca asta ar distruge toate eforturile de pace din ultimele decenii, dar nici nu accepta propunerea ce compromis continuta in Acordul de Brexit.

In discursul discursul de incheiere  Theresa May s-a aratat multumita ca a primit un nou mandat sa negocieze modificari la Acord, dar a si anuntat ca daca nu reuseste pana pe 13 februarie, pe 14 februarie va supune din nou la vot exact acelasi text care a fost respins recent de Parlament.

Agentia France Presse vorbste despre “un dalog al surzilor”, iar cotidianul La Monde a sintetizat perfect  absurditatea situatiei : ieri a fost respins un amendament pentru amanarea Brexitului pana la sfarsitul lui 2019, in acelasi timp multi deputati laburisti, adica din opozitie, au recunoscut ca alegatorii lor de fapt sustin Brexit-ul dur, si, in fine, Camera Comunelor a respins si propunerea ca daca Theresa May nu reuseste sa schimbe ceva in textul acordului deputatii sa aiba ei dreptul decida eventual ca Marea Britanie sa ramana intr-o uniune vamala cu UE, sau sa se faca nou referendum.

In concluzie: clasa politica britanica se opune categoric unui Brexit dur, dar la fel de categoric respinge Acordul actual si la fel de categoric nu vrea un nou referendum.

Ce costuri pentru un Brexit dur

Nimeni nu stie: exista un text de aproape 600 de pagini care prevede ce se va intampla in caz de Brexit cu acord, pana la cele mai amici detalii, textul a fost negociat timp de peste 2 ani, dar pentru Brexit dur nici Londra nici Bruxelles-ul nu au publicat un text cu masurile care vor fi luate, care va fi impactul, care ar putea fi costurile si tot asa. Toata lume spune ca este pregatita pentru asa ceva, asta a declarat inclusiv presedintele Iohannis  la Bucuresti, dar nimeni nu spune clar in ce fel s-a pregatit, daca s-a pregatit.

Referitor la costuri, cotidianul The Guardian citeaza declaratiile sefilor concernelor Airbus si Siemens ca daca Marea Britanie nu ramane macar intr-o uniune vamala cu restul UE, atunci respectivele concerne isi vor inchide uzinele din regat pentru ca produsele fabricate acolo vor deveni prea scumpe

Tom Enders directorul general al Airbus, nu a ezitat sa declare: “nu ascultati nebunia celor care sustin Brexit-ul, si care cred ca daca avem fabrici uriase aici nu la vom inchide si vom ramane mereu aici”.  Airbus fabrica in UK aripile de avion, si are 14.000 de salariati.

Jaguar Land Rover, cel mai mare producator auto din UK critica si el vehement Brexit-ul

La randul sau Jürgen Maier, directorul general al Siemens UK, atrage atentia ca lumea uita foarte usor ca Siemens a salvat industria electronica si electrotehnica britanica in anii ’80 si a atras atentia ca multe companii din aceste domenii pleaca deja pe continent.

In replica, un deputat conservator britanic, Mark Francois, citat de The Guardian il acuza pe seful Airbus de “aroganta teutonica”, aluzie la faptul ca Tom Enders este german.

FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.