Tehnică performantă de intervenţie şi salvare pentru situaţiile de urgenţă

Peste 900 de milioane de euro, până în 2021, pentru dotarea sectorului situaţiilor de urgenţă

Cinci  sute de autospeciale de intervenţie vor intra in dotarea pompierilor militari  în următorii doi ani.

De alte  câteva sute de ambulanţe noi vor beneficia structurile medicale de urgenţă  si, în premieră, Salvamont şi Jandarmeria Montană din 25 de judeţe vor fi echipate cu 60 de maşini de intervenţie în zonele montane, cu acces greu, a declarat pentru Bucureşti FM şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat.

 

 

 

 

 

 

 

“Licitaţia maşinilor de pompieri a trebuit să fie reluată din motive tehnice, deschiderea e în două-trei săptămâni şi fondurile actuale ne vor permite să achiziţionăm în jur la 500 de maşini de pompieri, anul acesta şi anul viitor, ceea ce înseamnă o dotare între 8 şi 12 maşini pe inspectorat, depinde de mărimea judeţului şi de numărul subunităţilor. Acest lucru cred că va rezolva problema vechimii de peste 30 de ani la maşinile de incendii’, a afirmat Raed Arafat, care a precizat că, în prezent, că peste 41% din parcul auto este de dinainte de 1989.

În  2018 au fost achiziţionate şi 80 de autoscări – autospecialele de salvare la înălţime.

“Suntem pe cale de a face încă o licitaţie pentru încă un număr de autoscări, să acoperim toate localităţile de la un număr de locuitori în sus care au blocuri, clădiri mai înalte şi care necesită autoscări la intervenţie”, a menţionat Arafat.

 

 

 

 

 

 

 

 

El a reamintit ca primele 420 de ambulanţe au intrat în dotarea serviciilor de ambulanţă şi ale SMURD-ului în decembrie anul trecut, din care 100 la SMURD şi 320 la Serviciile Judetene de Ambulanta.

Pentru  restul maşinilor, până la aproximativ 1.200, au fost semnate deja în ianuarie contractele şi urmează să înceapă livrarea lor în aprilie, urmând să se finalizeze proiectul în iulie – august.

Tot  prin fonduri europene vor fi dotate pe plan naţional şi standardizate structurile de salvare montană, a menţionat Raed Arafat.

“Anul acesta sper să ajungă, iarna viitoare să fie gata livrate, maşini specializate de intervenţie în zonele montane, cu acces mai greu, şi structurilor de Salvamont, şi structurilor de Jandarmerie. Sunt 25 de judeţe pe listă pentru această dotare. Maşinile sunt dotate cu echipamente specifice de salvare montană pentru o echipă care intervine, de trei persoane sau patru persoane, dar are şi capabilitatea şi posibilitatea să transporte un rănit de la o zonă greu accesibilă până într-un punct unde poate să fie rănitul predate ambulanţei sau SMURD-ului.”

In acelasi timp, structurile vor fi dotate cu elicoptere de salvare montană.

“Este vorba de patru elicoptere, a căror licitaţie este deja în faza de evaluare avansată, eu sper ca în următoarea lună să se semneze şi contractele si mai durează un an jumatate-doi ani până se livrează. Mai avem încă un număr de elicoptere care urmează să fie achiziţionate şi licitaţia lor este în curs de realizare. Elicoptere medii grele, de căutare-salvare, dar care vor putea să participe la stingere de incendii de pădure, la transport de multiple victime, la transport de materiale şi la misiuni de căutare-salvare în condiţii grele, inclusiv în zona maritime”, a precizat Arafat.

Sunt  prevăzute să funcţioneze şi mai multe centre de pregătire, cum ar fi cel de formare scafandri la Constanţa, care vor permite formarea unui număr mai mare de scafandri pentru pompieri şi asigurarea unui răspuns adecvat.

Dotările vor putea permite pompierilor să intervină şi pe Marea Neagră, chiar si în larg.

Şeful DSU a amintit că primele fonduri europene au fost accesate prin 2015.

Deasemeni, in acest an vor fi achiziţionate încă 18 tabere pentru sinistraţi, fiind semnate deja contractele si urmând ca, la finalul implementării proiectului cu fonduri europene, să se ajungă la o capacitate totală de 8.000 de locuri.

“ Vom  ajunge să avem capacitatea de aproximativ 8.000 de oameni, să fie posibilă cazarea lor în taberele de sinistraţi, cu corturi, cu bucătării, cu absolut tot ceea ce e necesar pentru o tabără care să fie de o durată, să zicem, de săptămâni, nu neapărat de o zi, două, trei”, a declarat şeful DSU.

Un alt subiect abordat de seful DSU astazi, la Alba Iulia,  a fost cel al dotarii  ambulanţelor cu camere de supraveghere .

 

 

 

 

 

Arafat considera ca acest proiect vine în sprijinul personalului dar asigura si protecţia pacientului.

“ Astfel , există un sistem prin care se poate proba, în cazul unei posibile agresiuni, ceea ce s-a întâmplat în interior şi, totodată, va creşte şi corectitudinea în ceea ce priveşte aplicarea procedurilor” crede Arafat si a menţionat că este un sistem aplicat şi în alte ţări şi că legislaţia permite astfel de înregistrări.

“Legislaţia permite, şi în legea drepturilor pacientului, şi în regulamentul de protecţie a datelor. Ideea este că noi trebuie să ne asigurăm că aceste imagini au un traseu şi au regulament care nu permite să fie exploatate incorrect”, a spus Arafat.

Decizia dotarii ambulantelor  atât de la SMURD, cât şi la serviciile de ambulanţă cu camere video, a fost  luată de către o comisie mixtă de la Serviciul de Ambulanţă, DSU, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.

Potrivit lui Arafat, decizia a fost luată din două motive, respectiv pentru protecţia personalului propriu şi pentru cea a pacientului.

Raed Arafat a mai mentionat că sunt şi situaţii în care se reclamă că nu s-ar fi făcut nimic în ambulanţă pe timpul transportului pacientului la spital.

“De multe ori, nu este adevărat. Colegii lucrează în timpul transportului, fac ce trebuie să facă. Prin camera respectivă, poţi să anulezi  foarte multe din reclamaţiile respective, pe care nu ai cum să le probezi. Nu, în ambulanţă s-a lucrat. În acelaşi timp, dacă, într-adevăr, în timpul transportului sau în timpul îngrijirii bolnavului la faţa locului nu s-a făcut ce trebuie, putem vedea acest lucru şi acest lucru este o parte din controlul calităţii. Vrei să înţelegi ce se întâmplă cu echipele tale pe teren, trebuie să ai modalitatea să ştii ce se întâmplă în ambulanţe, nu poţi să te bazezi pe vorbele unuia sau altuia, trebuie să vezi că sunt respectate protocoalele, procedurile, că ceea ce se întâmplă în maşină este în conformitate cu ce doreşte partea managerială şi partea care coordonează sistemul ce se întâmplă în ambulanţă”, a mai spus Raed Arafat.

El a adăugat că simplul fapt că se poate vedea că, în timpul deplasării, pacientul are centura pusă, la fel şi personalul medical, este un aspect important.

Accesul la aceste imagini nu-l are oricine si o procedură urmează să fie transmisă personalului.

Accesul la ele trebuie să fie făcut într-un anumit cadru restricţionat, ele nu sunt destinate publicităţii.

“Poate, în unele situaţii, să fie folosite, într-adevăr, ca o probă în favoarea personalului sau, poate, chiar şi în favoarea pacientului’, a mai spus Arafat.

Foarte  important este pentru sistem  şi aspectul didactic, pentru că,  afirma Arafat, “atunci când vrei să formezi oameni, trebuie să înţelegi cum se lucrează. În plus, noi folosim telemedicina, care se bazează pe transfer de date, transfer de imagini, în interesul pacientului”.

Sursa foto: DSU

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.