RADET: Investițiile din ultimii doi ani nu pot acoperi lipsa acestora din ultimii 20 de ani!

Într-un răspuns remis redacției noastre cu privire la reclamațiile unor cetățeni din Sectorul 6 cu privire la lipsa căldurii din apartamente, RADET spune că în sistemul de termoficare există probleme punctuale privind furnizarea agentului termic care sunt rezolvate prin intervenții prompte ale echipelor RADET, sau prin colaborarea cu ELCEN.

Numai că, având în vedere dimensiunea sistemului de termoficare, există peste 1000 de kilometri de rețea primară de distribuție a agentului termic, fiecare asemenea sincopă de funcționare se propagă în rețea și, chiar dacă este remediată problema, este nevoie de timp pentru ca efectele să nu mai fie resimțite de către consumatori, se mai arată în răspunsul regiei de termoficare.

Cei de la RADET explică faptul că, în cazul unei avarii, perioada cea mai mare de timp este necesară golirii instalației pentru ca echipele să poată interveni la conducetele subterane. Ulterior efectuării reparației este necesară o altă perioadă de timp pentru reumplerea rețelei după intervenția propriu-zisă.

„În prezent, în București există foarte multe blocuri reabilitate termic, dar și blocuri care încă nu au intrat în proces de reabilitare, motiv pentru care confortul termic al acestora este mai mic. Astfel, blocurile reabilitate termic sunt avantajate din acest punct de vedere. Sistemul de termoficare este unul singur și de cele mai multe ori nu pot fi făcute manevre diferențiate pe tipuri de consumatori, respective blocuri reabilitate și nereabilitate termic, astfel încât să fie asigurat același confort termic pentru toți bucureștenii. Pe măsură ce procesul de reabilitare termică va fi finalizat, toți bucureștenii vor avea acelasi confort termic. Insă, până atunci, această diferențiere poate constitui o cauză a celor semnalate de Dvs”, se mai arată în răspunsul regiei de termoficare.

RADET recunoaște, în răspunsul său că, având la bază analiza indicatorilor de funcționare a sistemului de termoficare, este o realitate faptul că, în fiecare an, un număr de puncte termice funcționează deficitar, respectiv 0,1% din totalul punctelor termice pe care le are în dotare RADET. Un alt procent de 2,8% de puncte termice sunt oprite pentru lucrări.

Dar regia de termoficare ne cere să avem în vedere faptul că RADET Bucureşti furnizează energie termică pentru aproximativ 562.000 de apartamente, reprezentând aproximativ 8.200 de blocuri de locuinţe şi 320 imobile, în care trăiesc aproximativ 1,21 milioane locuitori. De asemenea, regia autonomă furnizează energie termică pentru aproximativ 4.900 de instituţii, obiective sociale şi agenţi economici.

Într-adevăr sistemul de termoficare este foarte vechi, existând conducte cu o vechime de peste 40 de ani și este conceput, atât din punctul de vedere al diametrului și traseului conductelor de termoficare, cât și din punctul de vedere al dispunerii CET-urilor ELCEN, având în vedere configurația economică a Bucureștiului de pe vremea când existau marile platforme industriale.

Investițiile din ultimii 2 ani nu au putut acoperi lipsa acestora din ultimii 20 de ani, se arată în răspunsul RADET.

Regia autonomă afirmă că doreşte să ofere bucureștenilor apă caldă și căldură, motiv pentru care se întreprind diverse manevre tehnice pentru acoperirea neajunsurilor.

Cei de la RADET susțin că o altă cauză a disfuncționalităților privind furnizarea încălzirii în blocuri o constituie și starea instalațiilor interioare aparținând asociațiilor de proprietari, problemele fiind semnalate de locatari regiei autonome înainte de a fi verificate în propriul condominiu.

„Regretăm momentele în care pricinuim neplăceri clienților noștri și de fiecare dată ne vom asuma responsabilitatea. Garantăm însă, că vom compensa prin profesionalism deficiențele tehnice ale sistemului, care deși are un grad ridicat de uzură RADET asigură continuitatea serviciului de termoficare în București”, mai spun comunicatorii regiei de termoficare.

Practic, dacă coroborăm poziția de ieri a ELCEN cu cea exprimată astăzi de către RADET, rezultă că lipsa căldurii din numeroase apartamente din Sectorul 6, semnalată de către cetățeni, este cauzată de avariile din rețeaua de distribuție a agentului termic, rețea care aparține Municipalității și este operată de către RADET. Desigur, la aceste avarii se adaugă defecțiunile instalațiilor din interiorul blocurilor, a căror remediere revine asociațiilor de proprietari, și diferențele dintre blocurile reabilitate termic și cele care nu au beneficiat de reabilitare.

Realitatea este, însă, că rețeaua de distribuție a energiei termice, ca și CET-urile deținute de către ELCEN, trebuie modernizată și redimensionată. Această modernizare și redimensionare, atât a rețelei de distribuție și transport, cât și a capacităților de producție a energiei termice, se poate realiza, în mare parte, cu fonduri europene nerambursabile. Dar, banii europeni nu vor veni, atâta timp cât RADET și ELCEN se vor afla în insolvență, iar incertitudinea asupra sorții lor și a constituirii sistemului centralizat de alimentare cu energie termică (SACET) va continua să planeze asupra bucureștenilor.

Această incertitudine continuă să stea asupra capetelor bucureștenilor dependenți de termoficare ca o adevărată Sabie a lui Damocles, în ciuda faptului că s-au scurs, deja, mai bine de două luni de când Adunarea Creditorilor ELCEN a adoptată Planul de reorganizare a Electrocentrale București. Acest plan prevede preluarea activelor ELCEN de către Primăria Capitalei. Însă, pentru ca lucrurile să meargă mai departe, către preluarea activelor ELCEN de către Municipalitate și constituirea SACET, Consiliul General al Municipiului București ar trebui să adopte planul de reorganizare al regiei de termoficare, care să fie validat și de către judecătorul sindicat, iar Primăria Capitalei ar trebui să plătească cei peste 2 miliarde de lei prevăzuți în Planul de reorganizare al ELCEN.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.