Turismul românesc între bilanț și perspective

Invitații emisiunii ”În Comunitate” de astăzi au fost Mădălina Crețu, purtător de cuvânt al Federației Patronatelor din Turismul Românesc, și Dan Goicea, vice-președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.

Însă București FM a întrebat și câțiva bucureșteni despre vacanțele lor, iar răspunsurile au relevat faptul că românii au început să aleagă și destinații din țară, avantajele fiind acelea că se poate ajunge mai ușor la ele și că o vacanță în țară ”per ansamblu” este mai ieftină decât una petrecută în străinătate.

Cei care au ales să își petreacă vacanța în alte destinații din Uniunea Europeană și din afara ei spun că avantajele sunt serviciile mai bune și atitudinea personalului din turism mai prietenoasă cu clienții. Au fost și un număr destul de mic de respondenți care au spus că nu au mai avut vacanță de ani de zile.

Invitații au spus că în ciuda unor probleme, de exemplu lipsa de personal calificat, turismul românesc a cunoscut în ultimii ani progrese și o profesionalizare de scară destul de mare. Însă deși avem locuri frumoase și oameni entuziaști să lucreze în domeniul turismului, aceștia nu au beneficiat de o calificare în mod special ci, una empirică făcută la locul de muncă după principiul ”văzând și făcând”. Unii au sugerat că ar fi bine să se aducă personal din afar Uniunii Europene, iar alții o investiție serioasă în profesionalizarea personalului care lucrează în hoteluri și pensiuni. Aceasta din urmă nu și-o pot permite decât companiile mari, iar multe afaceri din turism sunt la nivel de pensiune sau de hotel de mărime cel mult medie.

Anul acesta, a precizat Mădălina Crețu, în topul preferințelor turiștilor români ca destinație internă pe primul loc, s-a situat litoralul ceea ce a determinat patronatele din turism să facă din nou programul ”Litoralul pentru toți”, care s-a dovedit de mare succes în anii trecuți.

Însă și voucherele de vacanță, a spus Dan Goicea, au contribuit la schimbarea datelor turismului intern, venitul adus de aceastea fiind de peste 50 de milioane de euro.

Un dezavantaj rămâne faptul că în țara noastră, sezonul turistic este foarte scurt și ar trebui ca cei care nu sunt conditionați de un servici să poată călători și în extra-sezon.

Ca destinație turistică externă, românii preferă Turcia, Grecia și Bulgaria atât datorită apropierii de țara noastră cât și a ofertelor all inclusive apreciate, în special de familiile cu copii și persoanele în vârstă, cât și prețurilor mai mici decât în alte destinații.

O noutate pentru turismul românesc dar care a început să dea roade sunt pachetele pentru seniori atât în țară cât și în străinătate.

Desigur, în anii următori vor apăre noi produse de turism dar și turismul românesc se va profesionaliza tot mai mult.

Lasă un răspuns