Curățenie la Cinema „Patria”!

Cinematograful „Patria”, situat în plin centrul Bucureștiului, pe Bulevardul Magheru 12-14, la doi pași de Piața Romană a fost închis acum trei ani, pentru că se află la parterul unui bloc cu bulină roșie.
Legea interzice, din 2015, desfășurarea de activități ce presupun aglomerări de persoane în spații aflate la parterul clădirilor încadrate în clasa întâi de risc seismic.
Odată închis, RADEF a lăsat acest adevărat templu al filmului din Centrul Capitalei pur și simplu în părăsire.
Înăuntru, igrasie, mobile sfărâmate, uși și chiuvete smulse, că și cum ar fi prădat tătarii, praf, mizerie, instalații electrice care prezintă pericol de incendiu.
Într-un cuvânt, atmosfera dezolantă a unei clădiri evacuate în grabă și părăsite.
La exterior, senzația de sat fără câini era la fel de puternică. Stâlpii cilindrici și vitrinele de la intrarea, altădată impozantă, fastuosă chiar, erau acoperite cu mii de afișe, lipite strat peste strat, de-a lungul celor trei ani de când a fost abandonată clădirea.
Pe unde mai rămăsese câte un colțișor liber de afișe, se înghesuiau și se suprapuneau generații de mâzgălituri exprimând trăirile interioare generate de sistemul nervos de tip scalariform ai unor anelide care își zic artiști urbani.
Și când te gândești că acele vitrine de la fastuoasa întrare a Cinema „Patria” găzduiau, altădată, reclame ale unor megaproductii cinematografice. Am apucat să văd, în acele vitrine, armurile din „Mircea” al maestrului Sergiu Nicolaescu, spre exemplu.
La două luni de la preluarea definitivă a cinematografului de către Primăria Sectorului 1, s-a petrecut un prim pas, mic ce-i drept, spre normalitate. Stâlpii și vitrinele de la intrarea principală au fost curățate, iar întreg intrândul a fost înconjurat cu un gard de protecție. 
Ce-i drept, gardul nu poate opri în spatele său mirosul de igrasie rece ce vine din lăuntrul impozantului, altădată, templu al filmului și care se amestecă cu cel de urină, care se ridică suav de la baza stâlpilor.
Gardul ii poate opri pe lipitori de afișe să umple, din nou întrarea de-a dreptul hollywood-iana de la „Patria” cu un bazar colorat și mizer de afișe. Și-i mai poate opri pe boschetarii din centru să între în cinematograf și pe toți cei care considerau acea întrare drept o toaletă publică în aer liber.
În urma acestui mic pas, mijeste, timid, ca un soare de primăvară timpurie, speranța că edilul Sectorului 1, Daniel Tudorache, va reuși să facă ceea ce a promis, în mai, la preluarea celor patru cinematografe, adică să redea bucureștenilor acest lăcaș superb și de tradiție al filmului!
Desigur, mai este un drum foarte lung până acolo. Trebuie consolidat întreg Blocul „Patria”, iar, apoi, cinematograful trebuie complet refăcut.
Așa cum spunea un înțelept chinez „Drumul de o mie de li începe cu primul pas”. În plus, este de neconceput ca un cinematograf cu o asemenea tradiție și cu potențialul pe care îl are „Patria”, datorită poziției sale în plin centrul Capitalei și datorită modului în care a fost construit, cu o întrare impunătoare, cu un hol central generos, numai bune pentru covorul roșu al premierelor, este practic o rușine ca un asemenea loc să zacă în părăsire și ruină.
În context, trebuie amintit faptul că, în luna mai a acestui an, Primăria Sectorului 1 a preluat, după 10 ani de procese, de la RADEF cinematografele „Patria”, „Excelsior”, „Cotroceni” și „Giulești” plus terenul aferent Cinema „Grădina Parc”, din zona Romexpo.
La preluare, primarul din Banu Manta a declarat pentru București FM că va reda Cinema „Patria” bucureștenilor și că va reconstrui Cinema „Grădina Parc”, pe locul căruia se află, în prezent, o clădire edificată în mod ilegal de către omul de afaceri Omar Haisam.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.