În sfârșit, șoferii bucureșteni vor plăti parcarea!

Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Capitalei de joi se află un proiect de hotărâre privind aprobarea tarifelor de exploatare a parcajelor aparținând domeniului public și/sau privat al Municipiului București.

Proiectul este unul revoluționar pentru Capitală propunând aplicarea, în premieră, a unor principii cuprinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030 (PMUD) precum taxarea diferențiată a locurilor de parcare, în funcție de zonă, și stimularea șoferilor în direcția folosirii parcărilor subterane sau supraetajate, prin suprataxarea locurilor de parcare de la sol aflate în zonele de influență ale parcajelor denivelate.

Astfel, pentru prima dată, Bucureștiul este împărțit pe zone, fiecare zonă fiind taxată diferit.

Zona zero cuprinde locurile de parcare special amenajate în zonele de influență ale parcajelor publice denivelate. Pentru Parcajul subteran Intercontinental, această zonă cuprinde: Bd. Nicolae Bălcescu, str. C.A. Rosetti, str. Jean Louis Calderon, str. D. Grota, str. Tudor Arghezi și Bd. Carol I.

În ceea ce privește Parcajul subteran de la Universitate, zona de influență a acestuia este socotită a fi: Bd. Nicolae Bălcescu, str. Ion Câmpineanu, Calea Victoriei, Splaiul Independenței, str. Halelor, și Bd. I.C. Bratianu.

Pentru Parcajul suprateran de la Cocor, zona de influență se întinde pe Bd. I.C. Brătianu, str. Sfânta Vineri, Calea Moșilor, str. Hristo Botev și Bd. Corneliu Coposu.

În fine, pentru Parcajul suprateran de la Unirea sunt vizate Bd. Corneliu Coposu, str. Matei Basarab, Bd. Mircea Vodă, Bd. Unirii și Bd. I. C. Brătianu.

În zona zero, tariful va fi de 10 lei pentru fiecare oră de staționare, de luni până duminică, în intervalul orar 00:00-24:00. Durata maximă de staționare va fi de 2 ore. După depășirea acesteia, tariful va fi dublu pentru fiecare oră în plus.

Centrele comerciale, hotelurile, sălile de spectacole sau bazele sportive din zona 0 vor beneficia de un tarif de 10 lei/oră ×24 de ore × 30 de zile. Pentru riverane, tariful preferențial va fi de 120 de lei/lună.

Tarifele permit folosirea unui loc de parcare fără rezervarea sau nominalizarea acestuia.
Aceste măsuri sunt menite să stimuleze folosirea parcajelor denivelate, sub și suprateran, și să pună capăt actualei situații în care parcajele subterane de la Intercontinental și Universitate sunt ocupate cu mult sub capacitate, în schimb, străzile adiacente, de la Academiei și Edgar Quinet până la C.A. Rosetti sunt ticsite de mașini parcate. Această situație a dus la lipsa de apetit a investitorilor privați pentru construcția de parcări denivelate în parteneriat public-privat cu Municipalitatea.

Zona 1 va cuprinde locurile de parcare special amenajate între Zona 0 și perimetrul stabilit prin Planul Integrat privind Calitatea Aerului (PICA) și delimitat de următoarele artere: Piața Victoriei – Bd. Iancu de Hunedoara – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – str. Nerva Traian – bd. Gh. Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon, Bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – strada Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. V. Pârvan – str Berzei – str. Buzești – Piața Victoriei.

Tariful ce se va aplica în zona 1 este de 5 lei/oră, de luni până vineri, între orele 06:01- 18:00. În zonele cu mulți vizitatori, acest tarif va putea fi extins de luni până duminică, între orele 00:00 – 24:00. Tariful va fi aplicat pentru o staționare de maxim două ore. După depășirea acestora, se va aplica dublul tarifului pentru fiecare oră de depășire.

Acolo unde nu s-a dispus extinderea tarifului de 5 lei, după-amiaza și noaptea parcarea va fi mai ieftină. Astfel, începând cu ora 18:01 și până la 06:00, tariful va fi de 2,5 lei/oră de luni până duminică.

Hotelurile, centrele comerciale, sălile de spectacole, bazele sportive și cei cu locurile rezervate pe bază de contract vor plăti un tarif de 5 lei/oră × 24 ore × 30 de zile. Pentru riverane, tariful va fi de 100 de lei lunar.

Zona 2 cuprinde locurile de parcare special amenajate între Zona 1 și limita administrativă a Bucureștiului. În această zonă, între orele 06:01 – 18:00, va fi aplicabil un tarif unic de 2,5 lei/oră. Însă, în zonele unde numărul de vizitatori este foarte mare, se poate extinde acest tarif pentru intervalul orar 00:00 – 24:00, de luni până duminică.

Între orele 18:01 – 06:00, de luni până vineri, tariful va fi de 1,5 lei/oră, dacă nu a fost dispusă extinderea tarifului de 2,5 lei/oră.

Hotelurile, complexele comerciale, sălile des spectacole și bazele sportive vor plăti un tarif de 2,5 lei/oră × 24 ore × 30 de zile. Pentru riverani, tariful va fi de 80 de lei lunar.
Proiectul stabilește și tariful pentru serviciul de blocare/deblocare a vehiculelor la 200 de lei/bucată.

Desigur, proiectul a început deja să stârnească nemulțumiri și proteste din partea șoferilor bucureșteni, care s-au obișnuit de prea multă vreme să parcheze pe bani puțini sau pe gratis, exact în ușă, acolo unde au treabă. Însă, dacă dorim să punem în practică PMUD, să avem un transport public eficient, dar civilizat și predictibil, să reducem numărul de mașini de pe străzi, congestia traficului și, odată cu acestea poluarea aerului, trebuie să acceptăm ideea că parcarea costă, iar, dacă optezi pentru confortul mașinii personale, trebuie să scoți un ban în plus din buzunar.

Desigur, aceste măsuri vor trebui însoțite de un efort al Brigăzii de Poliție Rutieră și al polițiștilor locali, atât de la Capitală, cât și de la sectoare, pentru sancționarea parcării neregulamentare. Altfel, PMUD va rămâne o simplă hârțoagă prăfuită, uitată într-un sertar, iar noi vom sfârși blocați și sufocați într-un oraș supraaglomerat și cu un aer otrăvit!

Lasă un răspuns