În sfârșit, a venit momentul ca frânarii să plece!

În cadrul ședinței de ieri a Guvernului României, premierul Viorica Dăncilă a anunțat desființarea Autorității Metropolitane pentru Transport București (AMTB) din subordinea Ministerului Transporturilor și transferarea atribuțiilor acesteia către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov.

Premierul a precizat că,” în Europa, sistemele de transport public de călători sunt organizate și funcționează sub autoritatea administrațiilor locale. De aceea, atribuțiile AMTB trebuie transferate către ADI pentru Transport Public București – Ilfov”.

Măsura este una necesară pentru a pune realitatea administrativă de la nivelul Bucureștiului și Ilfovului în acord cu cerințele legislației europene și naționale, dar și pentru asigura cadrul necesar pentru punerea în practică a unor proiecte importante ale Municipiului București și ale Județului Ilfov în privința asigurării serviciilor de transport public eficient, integrat și durabil, cu beneficii pentru întreaga regiune, în care se află circa un sfert din întreaga populație a țării.

ADI pentru Transport Public București – Ilfov a fost înființată anul trecut ca structură de cooperare cu personalitate juridică și statut de utilitate publică, prin asocierea autorităților administrației publice locale, adică Consiliul General al Municipiului București, Consiliul Județean Ilfov și cele 40 de consilii locale ale localităților din Ilfov. Noua structură va prelua atribuțiile AMTB, asigurând, în calitate de autoritate contractantă, atribuirea rutelor de transport public de călători prevăzute în Programul de Transport pentru localitățile din Ilfov cuprins în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București – Ilfov 2016-2030. De asemenea, ADI va prelua angajații AMTB și va gestiona programele europene ce se află în derulare, însă patrimoniul acesteia va reveni Ministerului Transporturilor.

Fostele atribuții ale AMTB ce vor fi exercitate, de acum înainte, potrivit principiului autonomiei locale, de către ADI București – Ilfov sunt cele privind înființarea, organizarea, gestionarea și controlul funcționării serviciului de transport public rutier local de călători. Diferența față de atribuțiile AMTB este aceea că fosta structură din subordinea Ministerului Transporturilor avea,în coordonarea sa și transportul subteran din București. Însă, Primarul General Gabriela Firea a cerut, în repetate rânduri, trecerea metroului în subordinea Municipalității.

AMTB a fost înființată în septembrie 2011, prin OG 21/2011, ca urmare a celor convenite și aprobate de Guvernul României prin Memorandumul tehnic de Înțelegere între România și Fondul Monetar Internațional.

În context, trebuie amintit faptul, că, anul trecut, Primarul General Gabriela Firea se plângea de atitudinea funcționarilor de la Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se afla AMTB, care încercau să blocheze proiecte importante pentru Capitală.

„Ne-am lovit de o reacție negativă și chiar dură ( a celor din Ministerul Transporturilor- n.r.) spunându-ne că noi vrem să stricăm obiceiuri împământenite în București de ani de zile… O autoritate de monitorizare, de mobilitate a traficului local nu are cum să fie la un Minister, ci e normal să fie la Municipiu. Noi a trebuit să înființăm de la zero o astfel de autoritate metrolitană pentru transport (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport București-n.r.), în loc să o preluăm pe cea de la Ministerul Transporturilor, cum ar fi fost logic, pentru că sunt funcționari care ne blochează, sunt oameni care ne amenință că, dacă îndrăznim să preluăm această Autoritate la primărie, o să ne pună în cap toți transportatorii. Noi ne-am întâlnit cu asociațiile de transportatori, le-am explicat ce dorim să facem și au înțeles. Nu ne putem permite să perpertuăm poluarea și aglomerația în acest oraș. Le-am explicat că îi vom sprijini să-și relocheze aceste autogări improvizate și ilegale din mijlocul Bucureștiului”, declara în octombrie anul trecut edilul Gabriela Firea.

Ieri, profeția de atunci a Primarului Capitalei a devenit realitste: „A venit timpul ca toți acești frânari să înțeleagă, câtă vreme Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost aprobat, că ori se dau după noi ori pleacă. Vrem să facem curățenie în acest haos al transportului București- Ilfov”.

Lasă un răspuns