Centrul Istoric între regulamente și realitate….

În ultima ședință a Consiliului General al Municipiului București (CGMB), consilierii municipali au adoptat un regulament ce impune noi reguli privind salubrizarea și înfrumusețarea Centrului Vechi.

CE SPUNE MUNICIPALITATEA…

Șefa Direcției de Utilități a Primăriei Capitalei, Magda Iuga, spune că ”era nevoie de acest nou regulament pentru că s-a constatat o deteriorare a stării de curățenie din zona respectivă, depozite spontane de deșeuri pe terenurile virane și chiar gunoi aruncat direct pe domeniul public, adică pe stradă. Astfel, restaurantele, barurile, cluburile și terasele ar fi încheiat, până acum, contracte pentru ridicarea gunoiului la cantitatea minimă admisă, adică un metru cub pe locație. În schimb, ele produc o cantitate mult mai mare de deșeuri, pe care le aruncă, apoi, pe terenurile virane din Centrul Istoric sau chiar pe domeniul public. Odată cu intrarea în vigoare a noului Regulament, fiecare bar, restaurant, club sau terasă va avea obligația de a încheia un contract pentru ridicarea gunoiului în funcție de numărul de locuri la mese”.

Șefa de la Utilități mai spune că ”gunoiul din Centrul Istoric va fi ridicat de către un singur operator de salubritate, ROSAL. Asta pentru a evita ca în zonă să intre zeci de gunoiere de la mai mulți operatori de salubritate. În conformitate cu noul regulament adoptat de către CGMB, ROSAL va avea obligația de a trimite în Centrul Istoric numai mașini de gunoi mici, cu masa de până la 3,5 tone, pentru a nu strica pavajul”.

”Conform noilor reguli impuse de către CGMB, operatorii economici din Centrul Vechi au obligașia de a colecta deșeurile selectiv, pe patru fracții, sticlă, metal, hârtie și plastic, iar fiecare fracție va fi colectată într-o zi diferită a săptămânii, pentru a se evita suspiciunea că deșeurile colectate selectiv sunt aruncate, apoi, claie peste grămadă în aceeași mașină”, a declarat Directoarea de la Utilități, Magda Iuga. .

Administratorii de restaurante, terase, cluburi și orice alte unități cu profil de alimentație publică au, în conformitate cu noul regulament, obligația de a strânge uleiul alimentar uzat și de a-l preda unui reciclator autorizat. Agenții economici vor trebui să facă dovada cantităților predate la Primăria Capitalei. Magda Iuga spune că ”această măsură este menită să înlăture mirosul de ulei rânced care vine, deseori, din canalizare, în zona Centrului Istoric”.

De asemenea, ”administratorii de terase sunt obligați să asigure ridicarea acestora, pe timpul nopții, după ora închiderii, pentru ca operatorul de salubritate să poată spăla și mătura străzile”, spune Șefa de la Utilități.

CE SPUN ADMINISTRATORII DE TERASE…

Am stat de vorbă și cu câțiva administratori de restaurante și terase din Centrul Istoric. Aceștia spun că nu au fost înștiințați că vor trebui să plătească gunoiul după numărul de locuri de la mese și că trebuie să facă contracte pentru ridicarea gunoiului numai cu ROSAL.

Administratorii afirmă că oricum colectează selectiv deșeurile, că predau, de multă vreme, uleiul uzat la reciclați autorizați și raportează acest lucru la Garda de Mediu. De asemenea, administratorii de terase și restaurante spun că ridică oricum mobilierul după ora închiderii și că mătură și spală cu furtunul, în fiecare zi, înainte de a deschide terasele.

NEMULȚUMIRILE:

În schimb, EI, administratorii de terase și nrestaurante din Centrul Istoric, sunt foarte nemulțumiți de faptul că ROSAL ridică târziu gunoiul și face curățenie de mântuială.

”Nu este normal ca mașinile de gunoi, care miros îngrozitor, să circule încă la ora 10:30 prin Centrul Istoric, în vreme ce multe terase încep deja să – și servească clienții cu mâncare. Gunoiul ar trebui ridicat dimineața, la 6-7”, spun ei.

Administratorii de terase sunt revoltați de faptul că măturători se trezesc târziu și încep să facă curățenie și mai târziu ajungând să ridice praful după ora 10:00, când ar trebui să-și fi terminat de mult treaba. Operatorii manual nu spală străzile, așa cum o fac cei de la terase, ci mătură, doar, de mântuială.

O altă mare nemulțumire a administratorilor de terase și restaurante vizează starea de siguranță din Centrul Istoric sau, mai bine zis, lipsa acesteia.

Administratorii spun că ”Poliția Locală a Municipiului București (PLMB) nu face decât să-i șicaneze pe ei, pe cei care desfășoară activități economice în zonă, în schimb, Centrul Istoric este plin de hoți, de cerșetori și de aurolaci și PLMB nu face nimic”. De altfel, unii dintre administratori au ajuns să afișeze, pe terase, anunțuri, chiar și în limba engleză, prin care își avertizează clienții să își păzească telefoanele mobile și portofelele de hoți. ”Îi vedem, apoi, pe înregistrările camerelor noastre de supraveghere, cum operează, dar este prea târziu”, mi-au mărturisit oamenii.

De altfel, în timpul ședinței CGMB în care a fost adoptat noul regulament de salubritate, viceprimarul general al Capitalei, Aurelian Bădulescu, a recunoscut, în fața consilierilor municipali, că există semnale privind deteriorarea stării de siguranță publică în zona Centrului Istoric, mai ales în ceea ce privește consumul de droguri.

”După adoptarea regulamentului, Primăria Capitalei va interveni cu sancțiuni severe, pentru aceia care nu respectă regulile și va fi prezentă pentru a preveni și combate consumul de droguri”, a afirmat Bădulescu.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.