Podul blestemat

Esența oricărui pod, ideea pentru care el este conceput, proiectat și construit este de a uni, de a asigura accesul, trecerea oamenilor și schimbul de mărfuri între două zone separate de un curs de apă, de forme de relief etc. În orașul nostru, există, însă, un pod blestemat, parcă, să separe cartierele Bucureștiului, să sugrume circulația oamenilor și să facă pe cât de anevoiosă se poate circulația mărfurilor. Este vorba despre Podul Constanța.

Pasajul cunoscut astăzi drept Podul Constanța va împlini anul acesta 80 de ani, fiind inaugurat pe 24 decembrie 1938, după ce fusese construit în doar cinci luni. La vremea sa, podul și pasajul rutier ce trecea pe dedesubtul lui erau realizări inginerești și edilitare de marcă. Podul CFR găzduia nu mai puțin de șapte linii de cale ferată, iar pasajul rutier ajuta mult la accesul spre și dinspre Bucureștii Noi și Chitila.

Podul de cale ferată nu a mai văzut, însă, reparații serioase din anii ’80. În plus, cartierele, între care pasajul rutier asigură legătura, au cunoscut o dezvoltare explozivă, în comparație cu ceea ce se întâmpla cu 80 de ani în urmă. Așa se face că acum podul CFR reprezintă un adevărat pericol public și a ajuns să despartă două zone ale orașului, în loc să le unească.

Dacă zăbovești suficient la trecerea prin pasajul rutier de sub pod și ai ocazia să stai minute în șir, la orele de vârf, poți vedea cum betonul pilonilor și al grinzile de susținere a crăpat și a căzut în sfărâmături pe jos, iar armăturile de fier ies la suprafață. Nu poți decât să te rogi fierbinte să nu care cumva să treacă vreun tren pe pod dându-i lovitura de grație, exact când ești prins în coloana de mașini, troleibuze, camioane, care se târăște cu viteza luminii stinse.

Prin pasajul rutier de sub podul de cale ferată, trece cam o treime dintre bucureșteni la care se adaugă tot traficul dinspre și către Mogoșoaia, Buftea și Târgoviște. Problema e că pasajul se află la confluența a patru artere foarte circulate, care au fiecare câte trei benzi pe sens. Este vorba despre Ion Mihalache și Calea Griviței, pe de o parte, și Bucureștii Noi și Șoseaua Chitilei, de cealaltă parte. Fluxurile de trafic de pe aceste artere, din care trei au și linii de tramvai – Mihalache, Bucureștii Noi și Șoseaua Chitilei – se gâtuie pe cele două benzi pe sens foarte înguste ale pasajului plus calea de rulare a tramvaielor liniilor 24 și 45. Din acest mega-cinflict de trafic rezultă, la orele de vârf, coloane imense, în care autoturismele se amestecă cu Autobuzele mari și mici, cu troleibuzele, tramvaiele și cu microbuzele liniilor preorasenesti. Și asta încă nu ar fi nimic, dar la toate acestea se adaugă camioanele din construcții, tirurile și camioanele care duc marfă la centrele comerciale tot mai numeroase din zonă, cisterne cu carburanți pentru benzinării etc. Se poate spune că Podul Constanța se califică de departe în categoria celor mai grave conflicte de trafic din București.

Podul ăsta parcă este lovit de un blestem. El nu gâtuie numai traficul rutier, ci reușește să taie aproape în totalitate traficul pietonal. Ca pieton, ai două variante pentru a ajunge din zona Ion Mihalache-Calea Griviței către Bucureștii Noi – Șoseaua Chitilei. Dacă ai curaj, te strecori pe așa – zisul trotuar din pasaj, care are o lățime de nici 30 de centimetri. Riscul este, însă, foarte mare, pentru că mașinile te șterg, pur și simplu, iar, atunci când e vorba despre troleibuze, camioane și alte vehicule cu gabarit mare, șansa de a nu fi tras sub roți este mică. Cealaltă variantă este să traversezi cele 5 linii de cale ferată, printr-o zonă total interzisă. Ca să faci asta, trebuie să te aventurezi pe un teren privat, printr-o mică pădurice, plină de deșeuri, complet neluminată noaptea. Apoi, trebuie să traversezi cele 5 linii de cale ferată, întreprindere foarte periculoasă, după cum stau mărturie cele două cruci ce vorbesc despre faptul că cel puțin doi oameni și – au pierdut viețile, acolo. Desigur că marea majoritate a oamenilor nu aleg niciuna dintre cele două variante de traversare, ci așteaptă tramvaiul ori troleibuzul, chiar și numai pentru o stație, cât să- i treacă pe sub pod.

Referitor la situatia podului Constanta, Primaria Municipiului Bucuresti a făcut, printr-un comunicat de presă de ieri, următoarele precizări :

Podul Constanța se află în proprietatea statului, administrarea Ministerului Transporturilor și concesionat Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, și nu în administrarea Primăriei Municipiului București.

Prin urmare, singura instituție abilitată de lege să execute lucrări de consolidare/reabilitare la acest obiectiv este Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.

Primăria Municipiului București, prin direcția de specialitate, a emis, la cererea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, două autorizații de construire în anul 2006, ulterior CFR SA nedepunând NICIO ALTĂ SOLICITARE pentru emiterea unor autorizații de construire.

Autorizațiile emise în anul 2006 sunt următoarele:

• Autorizația de construire nr. 221 din 19.04.2006 – „Reabilitarea liniei CF București-Constanța componentă a coridorului IV Pan European pentru lucrările aferente Municipiului București – tronson sector 1 + 2 fără Stația CF București Băneasa”;

• Autorizația de construire nr. 222 din 19.04.2006 – „Reabilitarea liniei CF București-Constanța componentă a coridorului IV Pan European pentru lucrările aferente Municipiului București – Stația CF București Băneasa”.

Precizăm că singurul aviz solicitat în ultimii ani pentru Podul Constanța a fost cel din 13 iulie 2017, când, la solicitarea Companiei Naționale de Căi Ferate ‘CFR’ SA, Primăria Municipiului București a emis un aviz de intervenție necesar executării unor „lucrări de îndepărtare a unor fragmente de beton care prin desprinderea lor pun în pericol participanții la traficul rutier în zona Pod Constanța (intersecția Calea Griviței cu Șos. Chitilei – Bd Bucureștii Noi), lucrări ce urmau a fi executate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA București, sucursala regională București – sectia L3 București.

Mai mult decât atât, zilele acestea, specialiștii Municipalității au avut o serie de discuții cu reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care au dat asigurări că vor demara de urgență procedurile pentru punerea în siguranță a podului, pe care îl vor reabilita concomitent cu lucrările de modernizare a carosabilului ce vor fi realizate de Primăria Capitalei pe Calea Griviței.

Menționăm că Primăria Municipiului București are prevăzuți bani în bugetul pe anul 2018 pentru lucrări de reabilitare a carosabilului și a căii de rulare a tramvaielor de pe Calea Griviței, iar Compania Municipală Dezvoltare Durabilă va actualiza în regim de urgență studiul de fezabilitate pentru supralărgirea Căii Grivița (incluzând zona Podului Constanța) dar și a Bd Bucureștii Noi, pe porțiunea care nu a fost reabilitată odată cu lucrările la linia de metrou M4, astfel încât proiectul să fie demarat anul acesta.

Rămâne, așadar, să așteptăm ca Ministerul Transporturilor să facă ceva în privința Podului Constanța și să sperăm că acest lucru se va întâmpla înainte ca podul să se prăbușească, producând o catastrofă în care și-ar pierde viețile sute de oameni…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.