Protocol de pregatire: Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov-RATB

Anual în București peste 20 de persoane sunt implicate în accidente cu tramvaie.

Pompierii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov au efectuat astazi la depoul din Calea Dudeşti, exerciţii de descarcerare a persoanelor prinse sub tramvaie.

“Am semnat acest protocol cu RATB la începutul lunii martie, în urma semnării acestui protocol am început deja exerciţiile cu toate echipajele de descarcerare de pe raza municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov pentru a conştientiza şi mai bine riscurile intervenţiei la tramvaie”, a declarat coordonatorul SMURD Bucureşti-Ilfov, Bogdan Opriţa.

Feedbackul este foarte bun pe acest tip de intervenţie şi autoritatile au în vedere lărgirea ariei antrenamentelor şi pe alte vehicule ale RATB.

Cel mai mare risc pentru acest tip de intervenţie este riscul electric, din cauza alimentării tramvaiului pe cale electrică, următorul risc major ar fi pentru salvator accesul către victimă, care se află la nivelul roţilor şi trebuie stabilizat foarte bine tramvaiul pentru a putea pătrunde la nivelul victimei.

La nivelul Capitalei, potrivit lui Oprita, există o medie a intervenţiilor la tramvaie de 25-27  pe an, iar cele mai multe se întâmplă la accesul pe partea din faţă a tramvaiului.

“De la începutul anului până acum am avut cinci astfel de accidente. Pentru noi este o provocare legată de modul în care echipele medicale trebuie să acționeze până în momentul în care victima poate să fie scoasă în condiții de siguranță, pentru că particularitățile acestui tip de mijloc de locomoție sunt speciale, legate de greutate, de accesibilitate, de garda mică la sol. De aceea, de câte ori încep să apară astfel de probleme, împreună cu colegii de la pompieri trebuie să fim pregătiți să acționăm. Astăzi începem practic seria instruirilor comune. În anii trecuți am avut instruiri comune la metrou.

Vom continua cu altă provocare din punct de vedere al intervenției și anume lifturile blocate căzute iar la finalul acestor pregatiri există ca scop elaborarea unor proceduri pe anumite tipuri de cazuri și bineînțeles elaborarea unor materiale filmate pentru instruirea personalului. În momentul de față există niște principii de bază pe care trebuie să le respecți dar nu sunt particularizate cazurile: dacă persoana este jumătate la nivelul osiei, sub tramvai sau contează care parte a corpului este situată sub tramvai. În funcție de aceasta sunt niște principii care trebuie să fie respectate dar aceasta trebuie să fie procedurate astfel încât personalul medical și personalul de la ISU să acționeze în primul rând în condiții de siguranță atât pentru echipa de intervenție cat și pentru pacient”, a mai spus Oprita.

Astfel de evenimente se întâmplă în general în preajma refugiilor de tramvai sau în momentul în care persoanele se angajează în traversări neregulamentare. Oamenii nu sunt atenți,  asculta muzică în momentul în care se apropie tramvaiul…

Sunt cazuri de accidente în zonele cu linia de tramvai rapidă când oamenii se angajează să traverseze peste liniile de tramvai sau printre garnituri si autoturisme.

În ultimii doi ani angajatii ISU au primit în dotare aparatura de intervenție pentru că este foarte dificila ridicarea a 7 tone, cat cantareste tramvaiul.

Având în vedere faptul că RATB are mai multe variante constructive ale tramvaielor, antrenamentele se desfășoară în paralel pe toate tipurile lor. Sunt modele de tramvai care au în față o bară de protecție care nu permite, în majoritatea cazurilor, accesul victimei la nivelul rotilor care ar fi fatal.

La  modelele vechi există o clapetă de declanșare a unui cos de salvare care poate salva victimele.

Primul lucru pe care trebuie să-l facă orice cetățean, martor la un astfel de accident, este să sune la 112 și să furnizeze toate informațiile posibile pentru că în baza informațiilor furnizate se pot lua deciziile cele mai corecte pentru a trimite forța și mijloacele cat mai apropiate de gravitatea situației.

Timpul de reacţie este foarte important în asemenea cazuri, unde victima trebuie monitorizată şi urmărită.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.