Mobilitate urbana sau scenariu SF?

Am asistat, joi, la o noua discutie despre mobilitate, despre ce avem de facut vreo 15 ani de aici inainte cu transportul din Bucuresti. Am auzit iar cum o sa dezvoltam noi transportul public, adica nu doar ca o sa terminam metroul pana in Drumul Taberei, dar o sa mai facem un tronson, de la Eroilor spre Pantelimon si inca unul pana in Rahova si o sa mai construim si magistrala M6, spre Aeroportul Otopeni.

Pe langa faptul ca o sa avem o Sosea de Centura moderna, cu cate doua benzi pe sens, macar, si cu pasaje la intrarile in oras, ca sa nu se mai formeze cozi interminabile de masini care incearca sa paraseasca Bucurestiul sau sa intre in Capitala, o sa modernizam mari bulevarde si liniile de tramvai, o sa facem noi linii de tramvai rapide, care ne vor lega si de Ilfov, spre exemplu de la Piata Victoriei, pana la Popesti Leordeni, vom dezvolta transportul feroviar pe acea cale ferata paralela cu Centura.

Nu in ultimul rand, vom construi parcari la intrarile in oras, astfel incat cei care vin din afara Bucurestiului sa isi poata lasa masinile acolo si sa circule cu transportul public, vom face parcari subterane in oras si astfel vom elibera trotuarele de masini parcate, ca sa poata circula pietonii si biciclistii.

Da, toate astea le vom face pana in 2030, asa spune Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov (PMUD)!

Asta este o lectura desprinsa, parca, din Almanahul „Anticipatia”, care, pentru cei care nu l-au apucat, era o culegere minunata de proza SF, adica stiintifico-fantastica, nu studii de fezabilitate… Cu toate ca intre cele doua „traduceri” ale SF-ului nici macar nu este o diferenta asa de mare…

De ce spun ca PMUD-ul e o lucrare SF?
Pentru ca el propune derularea, in 15 ani, a unor proiecte de amploare, a caror valoare estimativa este de 7 miliarde de euro, dintre care aproximativ jumatate pentru transportul subteran, iar cealalta jumatate pentru infrastructura si transportul de suprafata. De ce este asta „Star Trek” sau „Star Wars”, dupa preferinte?
Sa vedem care este starea lucrurilor, astazi! Darea in folosinta a celor doua statii suplimentare ale Magistralei M4 treneaza de ani de zile. Punerea in functiune a Magistralei M5, tronsonul Eroilor – Drumul Taberei, tocmai a fost amanata, din nou, pentru 2019. Lucrarile au demarat in 2003 si ar fi trebuit sa se finalizeze in 3 ani. Cat despre tronsonul Eroilor – Pantelimon, despre metroul spre Rahova si despre cel spre Aeroportul Otopeni, nu se poate vorbi nici la nivelul de viitoare episoade ale francizei „Star Wars”, pentru ca acestea din urma, odata anuntate, apar la timp.

Soseaua de Centura a Bucurestiului este nefinantata si va primi o alocare bugetara semnificativa abia in 2019, ceea ce inseamna amanarea finalizarii lucrarilor pana in 2020, daca totul merge bine. Daca nu, …

Pasajul de la Piata Sudului ar fi trebuit sa se finalizeze la 31 decembrie 2015, deci e in intarziere cu un an si trei luni. Am putea spune ca nici podul de la Ciurel si strapungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu nu se simt mai bine decat „colegul” de la Sudului.

Cat despre pistele pentru biciclisti, din 2013 stau 10 milioane de euro la dispozitia Municipalitatii, pentru amenajarea a 100 de kilometri de piste pentru biciclisti si a unui sistem de bike-sharing. Numai ca, „multumita” contestarilor permanente venite din partea unora dintre organizatiile biciclistilor, amenajarea pistelor s-a amanat, s-a amanat si s-a tot amanat… pana dupa calendele grecesti…

In fine, asa-numita strategie de parcare, care interzice parcarea pe trotuar si introduce principiul ca nu exista locuri de parcare gratuite, se va lovi de opozitia soferilor bucuresteni, care sunt invatati sa parcheze „pe bordura”, pe trotuar, chiar pana in zidul sau gardul imobilului, pe prima banda a marilor bulevarde sau a strazilor secundare, pe trecerile de pietoni, in statiile RATB, pe linia de tramvai, sub reteaua de contact a troleibuzelor si, in general, oriunde au ei treaba, gratuit, evident!

Constructia de parcari?
In Bucuresti, nimeni nu va parca in subteran pe bani, la o suta sau doua sau trei de metri de birou sau de locul unde are treaba, cand poate parca „pe bordura” sau pe trotuar sau pe banda intai, gratuit! Mai ales ca edilii refuza sa organizeze servicii de ridicare a masinilor parcate neregulamentar, chiar dace legea permite acest lucru. Demonstratia cea mai elocventa o constituie parcarile subterane de la Universitate, care stau mai mult goale, in timp ce strazile din zona de impact, precum Academiei sau Edgar Quinet, sunt pline de masini, parcate claie peste gramada. De altfel, acest „succes urias” inregistrat de Interparking la Universitate este si „boala” care a ucis din fasa programul ambitios de constructie de parcari subterane anuntat de catre fostul primar general Sorin Oprescu.

Acest program viza constructia de parcari subterane in Piata Charles de Gaulle, in Piata Constitutiei, Piata Alba Iulia, pe Walter Maracineanu etc, dar nu a putut continua din lipsa de investitori interesati sa construiasca parcarile, in parteneriat public-privat cu Municipalitatea. Nimeni nu mai vrea sa-si ingroape, la propriu, banii in Bucuresti, cata vreme autoritatile nu iau masuri ferme de interzicere a parcarii gratuite pe trotuar, pe bordura, pe banda intai!

Asadar, daca va plictisiti si vreti sa cititi un SF plin de imaginatie si de entuziasm, va recomand Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov. Va veti delecta cu o viziune a unui viitor care ar putea fi posibil, intr-o alta dimensiune, intr-un univers paralel…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.