De 110 ani, adevaratii eroi nu taie panglici! Ei lupta, cu mainile goale deseori, cu destinul…

A fost odata ca niciodata…

Cam asa ar putea incepe o frumoasa poveste. Cu oameni frumosi si de success. Succesul altora, in povestea noastra, in Romania 2016.

La 110 ani de la infiintare, povestea e cat se poate de reala .

Anul acesta, pentru a doua oara, pe 28 iulie, sirenele maşinilor de salvare vor saluta Ziua Naţională a Ambulanţei în România.

La 110 ani de cand  se afla in slujba pacientului,  reprezentanţii tuturor serviciilor de ambulanţă din tara  sub coordonarea  Federaţiei Naţionale Sindicale “Ambulanţa” din România şi Asociaţiei Serviciilor de Ambulanţă din România sarbatoresc povestea,  impreuna. La fel cum, impreuna o continua, zi de zi.

La ora 9.00, in Piata George Enescu  este prezentata flota naţionala  a Serviciilor Publice de Ambulanţă, in prezenta reprezentantilor serviciilor de ambulanta din tara si Bucuresti-Ilfov.

Cei prezenti vor afla si numărul de intervenţii din ultimul an. Multe si de cele mai multe ori grele. Dar salvatoare de viata.

Această prezentare necesită JavaScript.

Pentru cei ce nu stiu, povestea a decurs, pe scurt, asa:

În 28  iulie 1906 a luat fiinţă «Societatea de Salvare din Bucureşti» şi, odată cu ea, prima staţie de Salvare din România, creată din iniţiativa profesorului Nicolae Minovici, sub deviza «Totdeauna şi tuturor, gata pentru ajutor».

Sediul era într-o clădire de pe cheiul Dâmboviţei, donată de Teodora Cazavillan, văduva patronului de la ziarul Universul, Luigi Cazavillan. Echipajul era format din vizitiu şi sergent de oraş, instruiţi chiar de doctorul Nicolae Minovici.

Doi ani mai tarziu, in 1908 au inceput sa lucreze pe ambulanţe medici interni şi din sanitari.

Abuzul de apeluri la salvare era pe atunci  tot asa, o poveste. Neauzita. Pentru ca primul telefon propriu a fost instalat in luna august acelasi an si putea fi apelat contracost  la numarul 31333.

Infiinţarea Şcolii Samaritene, o formă incipientă a şcolii de ambulanţieri de azi, a avut loc in acelasi an.

Guvernul comunist a naţionalizat la un moment dat Salvarea, perioada in care aceasta  şi-a oprit activitatea pentru câteva luni, dupa care a fost redeschisă sub denumirea de Staţia de Salvare Bucureşti. În 1995, aceasta a devenit Serviciul de Ambulanţă al Municipiului Bucureşti (SAMB), iar din 2009 a luat naştere Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, prin unirea cu Serviciul de Ambulanţă Ilfov şi cu Staţia Centrală de Salvare şi Transport Aerian.

Din 2013, SABIF a devenit instituţie subordonată Ministerului Sănătăţii.

În  aprilie 2013, Societatea de Salvare Bucureşti, în colaborare cu SABIF, a lansat programul “Exista un erou în fiecare dintre voi”, care presupune alertarea voluntarilor, pregătiţi în prim ajutor.

Si, pentru ca astfel de lucruri nu pot ramane nemarcate,  reprezentantii Ambulantei din intreaga tara se intalnesc astazi în Piaţa George Enescu, de unde, dupa o scurta ceremonie,  vor porni intr-un marş festiv, care se va desfăşura pe traseul: P-ţa George Enescu, Calea Victoriei, după trecerea podului se intră pe B-dul Naţiunilor Unite, B-dul Libertăţii, P-ţa Constituţiei cu oprire de 5 minute pentru salutul Parlamentului României şi difuzarea Imnului Ambulanţei. Coloana continuă pe B-dul Unirii până în P-ţa Alba Iulia cu întoarcere spre P-ţa Universităţii (Hotel Intercontinental), B-dul Nicolae Bălcescu, B-dul Magheru, se va continua spre P-ţa Romană, pe B-dul Lascăr Catargiu până în P-ţa Victoria, unde se va face o oprire de 10 minute. Coloana de ambulanţe va continua traseul pe Calea Victoriei, cu finalizarea traseului în P-ţa George Enescu.

Coloana de ambulanţe se va deplasa cu o viteză constantă de 10 km/h având în funcţiune semnalele luminoase pe tot traseul, iar cele acustice doar în reperele mari ale orasului .

Desi  la un trecut luminos prezentul si viitorul ar fi trebuit sa fie pe masura, din pacate, lucrurile nu stau tocmai  asa.

Cele mai mari probleme sunt, in present,  lipsa de personal dar şi uzura mare a maşinilor de ambulanţă, care pot pune în pericol viaţa pacienţilor, dar şi a cadrelor medicale.

Deşi s-au făcut nenumărate sesizări şi memorii către autorităţile competente, situatia e din ce in ce mai grava, an dupa an.

Deficitul de personal este de aproape 42% la nivel naţional, iar în Bucureşti se lucrează cu jumătate din numărul de cadre sanitare care ar trebui să asigure asistenţa medicală de urgenţă,  în condiţiile în care în urmă cu 3 ani au fost scoase din sistem peste 3.000 de posturi vacante, care au fost desfiinţate de oficialii din ministerele Sănătăţii şi de Finanţe.

Nepasarea  Ministerului Sănătăţii faţă de serviciile de ambulanţă din ţară e mare. Si constanta, de la un ministru la altul, deşi ambulanţa rezolvă multe dintre problemele sistemului – atât triajul la faţa locului, cât şi filtrarea cazurilor, în aşa fel încât să nu ajungă toate la spital,  unde situatia este si mai grava, dupa cum constatam in ultima vreme.

O mică mişcare a fost în anii 2014-2015. “După ce a plecat ministrul Bănicoiu, nu s-a mai întâmplat nimic”, afirma dr. Cristian Grasu, presedintele ASAR.

In prezent totalul personalului din serviciile de ambulanţă este de 11.350 de angajaţi.

Voluntarii  vin şi  ajută, dar nu se pot substitui angajatului, care are sarcini precise şi responsabilităţi clare.

De 10 ani, în România, numarul acela contracost a fost inlocuit cu numarul unic de urgenta la nivel European,112.

Acesta este numărul comun celor 28 de state ale Uniunii Europene şi se foloseşte pentru a contacta gratuit serviciile de urgenţă. De multe ori motivat in Romania, de si mai multe ori abuziv.

24 de ore din 24, 7 zile din 7, din orice reţea de telefonie fixă sau mobile.

În anul 2015, numărul apelurilor 112 către Serviciul de Ambulanță a ajuns la 3.741.439, in  creștere cu 7% față de 2014.

Numărul solicitărilor la care a răspuns personalul Serviciilor de Ambulanță a fost de 2.972.305. Este vorba de cazuri de urgență, de transferuri și consultații la domiciliu.

Si, daca in urma cu 110 ani trasura era noua, caii hraniti corespunzator si personalul echipat pe masura sarcinilor pe care le avea, in acest moment, in România, 60% dintre ambulanţe sunt uzate.

In orice moment  un astfel de vehicul poate deveni un real pericol pe patru roti, la nivel national.

Dr Cristian Grasu a precizat, pentru „Bucuresti FM că, în Capitală, sunt în total 120 de ambulanţe de urgenţă, dintre care 22 sunt de tip C (care sunt dotate cu aparatură de resuscitate si care intervin la cazurile foarte grave).

Majoritatea autosanitarelor au insa  în jur de 7-8 ani vechime, adică ar fi trebuit să fie casate.

Cam acesta este prezentul, dar sa revenim la poveste. Pentru ca aceasta, cu siguranta, va continua.

Grupul de paradă va fi transportat pe traseul menţionat cu o platformă amenajată specific, având steguleţele de sărbătoare cât şi steagul Serviciului de Ambulanţă pe care îl reprezintă.

Un  membru din grup va purta steagul Serviciului de Ambulanţă, membrii grupului de paradă şi voluntarii vor împărţi pliante, iar echipajul medical va acorda asistenţa medicală cetăţenilor care vor solicita (tensiune, EKG prin padelă, glicemie, etc.).

La finalizarea timpului rezervat pentru a sta la dispoziţia cetăţenilor, echipajele se vor retrage spre judeţele de reşedinţă.

Unde isi vor face, in continuare,  meseria. Tot mai putini, tot mai obositi.

Dar, mereu plini de dragoste fata de cei din jur, mereu gata sa ajute, mereu minunati.

Adevaratii eroi ai povestii, ei sunt!

1 COMENTARIU

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.