Bomba imobiliară de pe Calea Victoriei nu are studiu de trafic, pentru că autoritățile nu l-au cerut!

Cu aproape două luni în urmă, Primăria Capitalei emitea un aviz preliminar de urbanism pentru un proiect imobiliar ce prevede ridicarea unui ansamblu care va reuni un complex comercial și unul rezidențial, în grădina Palatului Știrbei de pe Calea Victoriei.
Palatul, vechi de 180 de ani, construit între 1833-1835 de către domnul Țării Românești Barbu Știrbei, are o grădină imensă care se întinde în spatele său, între strada Banului și strada General Budisteanu. La sfârșitul secolului al XIX-lea și inceputul secolului XX, aceasta era una dintre cele mai luxoase și frumoase grădini din București.

Pe acest teren, ar urma să se construiască o clădire cu o înălțime de peste 35 de metri, adică opt etaje, care va adăposti un centru comercial și un ansamblu rezidențial.
Problema, despre care se vorbește și în memoriul tehnic al proiectului, este că noul centru comercial și rezidențial ar urma să se afle la intersecția a două străzi foarte înguste, Banului și General Budisteanu. Ca să înțelegem cât de mică este rețeaua stradală din zonă, ar mai trebui să ne amintim și că, de curând, Municipalitatea a redus lățimea carosabilului la doar două benzi de circulație pe Calea Victoriei, iar strada Budisteanu face legătura cu străzile Luterana și General Berthelot, ele însele cu mari probleme de trafic, din cauza tramei stradale înguste și a mașinilor parcate.

Soluția găsită de către proiectanți este aceea a construcției a cinci niveluri de parcare în subteran, cu o capacitate totală de 500 de locuri. Trecând peste faptul că Palatul Știrbei, vechi de aproape două secole, se va dărâma, dacă, în imediata sa apropiere, va fi executată o săpătură atât de adâncă, rămân cel puțin două întrebări de bun simț: pe unde vor ajunge cele 500 de mașini în parcare, pe cele două străduțe înguste, parcate deja pe margine? Și, în plus, mașinile care vor aproviziona centrul comercial cu diferite mărfuri, unde vor staționa pentru a descărca?

Răspunsul la aceaste întrebări ar fi trebuit să îl ofere un studiu de trafic, realizat de către beneficiarul investiției, dar acest studiu lipsește! Cum este posibil? Simplu, pentru că, prin certificatul de urbanism, autoritățile locale nu i-au cerut beneficiarului un asemenea studiu.
Proiectul a primit, încă de acum doi ani avizul Comisiei Monumentelor Istorice a Ministerului Culturii și poate oricând intra pe ordinea de zi a Consiliului General, pentru a primi votul de oportunitate.
ONG-urile pentru protecția patrimoniului spun că pregătesc o amplă mișcare de contestare a proiectului imobiliar, pentru ca acesta să fie oprit măcar de către consilierii municipali, care se pot pronunța asupra oportunității sale.

Autor: Mircea Apostolescu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.