Via, vita est

de Rasvan Roceanu

“Drumurile inseamna viata!” spuneau stramosii nostri latini, foarte priceputi in a cuprinde, in numai cateva cuvinte, legile care regleaza – si pe vreamea lor ca si acum – societatea umana.

M-am amintit dictonul zilele trecute, cand am citit ca guvernul francez lanseaza un nou proiect de tren de mare viteza (TGV) intre Bruxelles si Strasbourg. Chiar daca va folosi o parte din reteaua deja existenta, noua legatura feroviara tot va insemna o investitie suplimentara de cateva sute de milioane de euro. Investitie suportata dintr-un buget de stat aflat la mare ananghie, pentru ca datele economice de pana acum si previziunile pentru restul anului nu-i indreptatesc pe francezi sa spere la mai mult decat o crestere economica foarte “timida” in 2014.

Banii, insa, nu sunt in nici un caz cheltuiti stupid.  Executivul de la Paris si-a dat seama ca daca nu ia masuri urgente ca sa reduca timpul consumat de europarlamentari cu deplasarea intre cele doua sedii – Bruxelles si Strasbourg – risca foarte tare ca PE sa-si inchida sediul din orasul alsacian.

Dincolo de prestigiul politic, Strasbourg-ul ar avea de pierdut foarte multi bani, pentru ca 751 de eurodeputati, plus staff-urile lor, la care se adauga echipa Comisiei Europene (care trebuie sa fie prezenta acolo unde este si legislativul), contribuie din plin la bogatia  orasului in timpul sesiunii care se organizeaza o data pe luna, chiar daca respectiva sesiune dureaza numai cateva zile.

Si nu este vorba doar de europarlamentari si eurocomisari. O mare reuniune internationala,  asa cum este sesiunea PE, inseamna si sute de jurnalisti,  sute de traducatori, mii de alte slujbe asigurate in servicii conexe de comunicatii, catering, transport, intretinerea cladirilor (inainte, in timpul si dupa reuniune), ca sa nu vorbim de hotelurile si restaurantele din oras.

Daca Stasbourg-ul nu ar mai gazdui sesiunile PE in oras nu ar mai locui nici reprezentantii sutelor de ONG-uri, lobby-uri, mari companii si organizatii patronale care graviteaza dintotdeauna in jurul oricarui organism legislativ din orice parte a lumii.

Si totul depinde de cat de rapid este (sau nu este) un tren.

 

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.