Sesizări la DNA privind nereguli constatate la Spitalul Bagdasar-Arseni

Guvernul a sesizat DNA pentru posibile fapte de natură penală constatate la Spitalul Clinic de Urgenţă Bagdasar-Arseni Bucureşti, constând în plata unor servicii de consultanţă neprestate şi cumpărarea de echipamente la suprapreţ.

Pentru echipamentele cumpărate, adaosul comercial s-a ridicat şi la 2.637%.

În perioada supusă controlului, spitalul a fost condus de Anca Buliman, manager din iunie 2006.

În raportul Corpului de control al premierului privind verificările făcute la Spitalul Bagdasar-Arseni este menţionată, între altele, efectuarea serviciilor de spălătorie şi curăţătorie uscată prin firme "de familie".

Astfel, pentru perioada 2008 – 2012, aceste servicii au fost atribuite asocierii formate din firmele Blumarin International SRL Bucureşti (lider de asociere) şi Cridor Imobiliara SRL Roşiorii de Vede.

Controlul a arătat că prima dintre firme nu a deţinut echipamente, maşini şi personal calificat pentru executarea serviciilor, acestea fiind făcute, în realitate, de cea de-a doua societate, la un preţ inferior celui plătit de spital.

"Prin interpunerea nejustificată între prestatorul efectiv al serviciilor de spălătorie-curăţătorie şi beneficiarul acestora, în perioada 2008-2012, Blumarin International SRL a obţinut un avantaj patrimonial în cuantum de 1.801.825,56 RON, fără a presta, în realitatea, nicio activitate", se arată în raport.

În iulie 2012, aceleaşi servicii au fost atribuite, pe patru ani, asocierii formate din Finiserv Global Consulting SRL Ciofliceni – Ilfov (lider de asociere) şi Cridor Imobiliara SRL.

Verificările legate de prima firmă arată că aceasta desfăşoară activităţi de peisagistică, curăţenie exterioară şi întreţinere parcări şi nu deţinea echipamente, maşini şi personal calificat pentru spălătorie-curăţătorie. Ca şi anterior, aceste servicii au fost prestate de Cridor Imobiliara.

În raport se mai menţionează, tot legat de firma Finiserv, că soţul directoarei de atunci de la Bagdasar era economist la această societate în perioada desfăşurării procedurii de atribuire, iar o persoană care deţine 50% din părţile sociale ale aceleiaşi firme este fiica patroanei de la Blumarin – beneficiarul anterior al contractului pentru serviciile de spălătorie-curăţătorie.

Corpul de control al premierului menţionează în raport şi faptul că a constatat favorizarea anumitor operatori economici în obţinerea contractelor de achiziţie publică privind furnizarea de mobilier, dispozitive şi echipamente medicale".

Astfel, se precizează în raport, în 2011, membrii Comitetului director al spitalului au întocmit un Plan de mobilare a unităţii şi un Plan de dotare a sălilor de operaţie, pe baza datelor transmise, la solicitarea spitalului, de către societatile Radius Medical SRL Bucureşti  (pentru mobilierul şi echipamentele medicale specifice Secţiei de anestezie şi terapie intensivă), Visa SA Petroşani (pentru mobilier de spital) şi Medical Tehnologies International SRL Bucureşti  (pentru aparatura şi echipamentele medicale destinate dotării salilor de operaţii).

Potrivit Corpului de control al premierului, consecinţa modului defectuos în care au fost organizate şi desfăşurate procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie a constat în majorarea excesivă şi nejustificată, de către furnizori, a preţurilor de livrare a bunurilor către autoritatea contractantă.

Astfel, conform raportului, Radius Medical SRL (în prezent Gadagroup Romania SRL) a majorat de peste 2,69 ori preţul de vânzare către spital faţă de preţul de achiziţie de la producătorii externi, obţinând un avantaj patrimonial de 1.579.512,27 lei (fără TVA).

La rândul său, Medical Tehnologies International a majorat de peste patru ori preţul de vânzare, obţinând un avantaj patrimonial de 4.399.506,82 lei (fără TVA), iar asocierea formată din Visa   SA şi Constantinescu GT&C a majorat de peste două ori preţul de vânzare, obţinând astfel un avantaj patrimonial de peste 10 milioane de lei.

În raport sunt menţionate şi exemple de "adaosuri comerciale excesive" aplicate de către distribuitori preţurilor la care au fost achiziţionate de la producătorii externi articolele de mobilier, dispozitivele şi echipamentele medicale destinate dotării pavilionului A al Spitalului Bagdasar-Arseni.

Astfel, pentru un cărucior resuscitare complet echipat, preţul plătit producătorului extern a fost de 4.641,79 lei (fără TVA), iar cel plătit de spital – 127.050 lei, adaosul comercial fiind de 2.637,09%.

Pentru un pat cu saltea cu presiune scazută, autoreglabilă cu 9 cilindri transversali, plătit producătorului extern a fost de 5.393,53 lei (fără TVA), iar cel plătit de spital – 47.460 lei, adaosul comercial fiind de 779,94%.

De asemenea, se precizează în raport, pentru un bisturiu cu ultrasunete torsionale pentru disecţie şi coagulare, spitalul a plătit 235.200 de lei fără TVA, faţă de un preţ de 29.443,53 lei la producătorul extern, adaosul comercial fiind de 698,81%.

Raportul Corpului de control al premierului va fi trimis, printre altele, DNA, ANI, Ministerul Sănătăţii, Curţii de Conturi şi Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achizitiilor Publice.